Hjemmelavede xylofonkøller hjælper eleverne med at holde klangen.

Musiklærer: Køller med hoppebolde hjælper eleverne

Køllerne til xylofonerne var enten forsvundet eller slidte. Derfor valgte musiklærer Anders Kastberg Rasmussen at købe hoppebolde, blomsterpinde og kontaktlim. Det blev til farvestrålende hjemmelavede køller, som hjælper eleverne til at bevare klangen.

Publiceret
"I kraft af, at det er en hoppebold, så hopper den automatisk op igen, så giver det en bedre klang", siger musiklærer Anders Kastberg Rasmussen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Xylofoner kan ikke spille uden køller. Men køllerne var enten forsvundet eller slidt op på Stepping Friskole. Musiklærer Anders Rasmussen ringede derfor rundt til flere forhandlere for at skaffe nye køller, men prisen på køllerne satte en stopper for købetrangen og tvang Anders Kastberg Rasmussen til at tænke kreativt.

"Det er mig som musiklærer, der ved, hvad vi mangler, og hvad vi skal bruge. Og det er primært mig, der står for at købe ting ind. Da jeg undersøgte, hvad de kostede, fandt jeg ud af, at det billigste sæt kostede 120 kroner. Og så tænkte jeg, det kan simpelthen ikke passe".

Gjern Skole twister morgensangen

Anders Kastberg Rasmussen efterlyste i et musiknetværk billige løsninger, men det var ham selv, der kom i tanke om, at hoppebolde måske ville virke. I en legetøjsbutik fandt han 8 hoppebolde til ti kroner. Han købte to pakker. Så købte han blomsterpinde og kontaktlim og gik i gang.

"Jeg har boret et hul i hoppebolden, der passer til blomsterpinden og så limet med kontaktlim, så de sidder godt fast", siger Anders Rasmussen.

Lyden er rigtigt god

Det var et forsøg, men de selvskabte køller virker rigtig godt.

"Lyden er faktisk rigtig god", siger han og fortæller, at de nye køller faktisk hjælper eleverne til at skabe en bedre klang. 

"Med en rigtig kølle sker der nogle gange det, at når de slår med køllen, så kommer de til at lade den ligge på træklodsen, og så bliver lyden meget kort. Man kan sige, at de muter lyden selv. Men i kraft af, at det er en hoppebold, så hopper den automatisk op igen, så giver det en bedre klang. Eleverne skal ikke selv tænke over, at de skal gøre det. For det kommer ligesom automatisk", fortæller Rasmus Kastberg Rasmussen.

Han har brugt omkring 70 kroner på de 16 køller. Og han kan godt forestille sig, at eleverne fremover selv kan være med til at fremstille køllerne.

"Det var et forsøg, jeg lavede, men man kunne sagtens lade eleverne gøre det selv", siger han.

Det er kun enkelte elever, der indtil nu har afprøvet de nye køller. Men foreløbig har eleverne taget godt imod dem.  

"De synes, at de er sjove at spille med - også på grund af farverne - og selvfølgelig, fordi de hopper".