Få gode råd til innovation i undervisningen

Elever bliver langt mere aktive, hvis de arbejder med innovation. Det kunne en gruppe forskere konkludere efter et treårigt projekt på skolerne i Helsingør Kommune. Se en video med deres tre bedste råd til innovation i undervisningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I skoleudviklingsprojektet 'BOOST: Innovativ skole i Helsingør' har en gruppe forskere blandt andet set, at selv om lærere egentlig gerne vil arbejde med innovation i undervisningen, så bliver det ofte ikke til noget, fordi man forrestiller sig, at det kræver en "mindre revolution". Men så stort behøver det slet ikke at være.

"Der hvor vi ser eksempler på, at undervisningen fungerer bedst er, når underviserne anvender den viden, der allerede er tilstede, og når de gør det ved at integrere nye processer eller teknikker ind i det, de allerede gør. Det trygge rum kan virke som en base for at turde give sig i kast med det eksperimenterende", forklarer lektor fra Institut for Skole og Læring Bolette Kremmer Hansen.

Hun står bag projektet sammen med lektor Stine Bruzelius fra Lærerfaglig Efter- og Videreuddannelse på Metropol.

Rapport: Sådan aktiverer lærere elever med innovation

De to har nu lavet en lille video, hvor de giver tre gode råd til, hvordan man kan arbejde med innovation i undervisningen.

Se den her: