Debat

En fremtid for lærerarbejdet – skabes med styrken bag et nej

Skal vi lærere stemme ja til OK 18 uden en arbejdstidsaftale? Nej.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Moderniseringsstyrelsen og KL har sagt blankt nej til at indgå en arbejdstidsaftale, og arbejdstiden skal forsat reguleres af Lov 409.

Hvis vi stemmer ja til det – altså forsat at arbejde under Lov 409, så vil KL gerne indgå et fornyet samarbejde med DLF/LC om at skabe rammer, der understøtter, at lærere og ledelse kan lykkes med deres opgaver.

Hvis vi skal tro på KL’s ønske om, at folkeskolen skal være forældres og elevers førstevalg, og folkeskolen skal kunne fastholde og rekruttere dygtige og engagerede lærere,

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

så må det føre til den logiske følgeslutning, at KL ikke ser Lov 409 som et problem og årsag til:

  • De sidste fem års øgede fravalg af folkeskolen - hvert femte barn går nu på privatskole.
  • At KL ikke kan rekruttere folkeskolelærere – 16 % af de ansatte er uden læreruddannelse.
  • At skolerne modtager påbud fra Arbejdstilsynet for arbejdspres og manglende prioritering af arbejdsopgaver.
  • Forsæt selv listen …

Så længe KL ikke anser Lov 409 som værende en årsag til problemer, men tværtimod ser loven som et så værdifuldt grundlag for udøvelse af ledelsesretten, at de er villige til at forsvare den ved at lockoute ca. 85 % af de ansatte på undervisningsområdet – så længe er det nytteløst at indgå i et kommisionsarbejde. Så det bliver et nej til OK 18 fra mig.

Med et nej til OK 18 og truslen om en konflikt den 11. juni vil vi kunne invitere/tvinge alle interessenter, også folketingsmedlemmerne, til at overveje, om der er en sammenhæng mellem lærernes arbejdsmiljø, muligheden for at kunne lykkes i arbejdet og folkeskolens tilstand.

Jeg tror, det vil udløse et opgør med forestillingen om, at vi kan have en ægte folkeskole, når arbejdsvilkårene hindrer lærerne i at kunne lykkes med deres arbejde.

Jeg tror og håber, at en kort juni-strejke vil blive et vendepunkt og medføre en basis-arbejdstidsaftale, der vil blive et første skridt på vejen til at gøre lærerarbejdslivet attraktivt igen og et første skridt på vejen til at genskabe en folkeskole, der lever op til intentionerne i folkeskoleloven.