Blog
5   11

Tørsvømning og grammatikundervisning

Abonner på nyt om Engelsk-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvad har tørsvømning og grammatikundervisning til fælles? Begge dele er spild af tid og meget lidt motiverende!

Til Sproglærerforeningens årlige sprogkonference i april hørte vi et oplæg fra cand.phil. Hanne Leth Andersen fra Roskilde Universitet. Hun fortalte, at selvom vi ikke ved hvorfor eller hvordan, er det, som om der næsten er vandtætte skotter mellem viden og færdigheder i vores hjerne. Vi har brug for begge, men de snakker stort set ikke sammen. Jeg vil tro, at dette giver god mening for de fleste sproglærere – har vi ikke alle sammen lært vores elever at sige:

·         I am

·         You are

·         He/she/it is

Artiklen fortsætter under banneret

·         We are

·         You are

·         They are

– blot for at høre en elev sige to sekunder senere: ”I is good at football.”

Jeg holdt op med at undervise systematisk grammatik for mange år siden. Jeg svarer gerne på spørgsmål fra eleverne om, hvorfor man sætter 's' i genitiv, eller hvorfor man siger ”bought” og ikke ”buyed”. Men formel grammatikundervisning er efter min mening totalt spild af tid og desuden ualmindelig kedeligt. Jeg har hørt lærere sige: ”Mine elever elsker opgaver, hvor de skal sætte den rigtige form af udsagnsordet ind i det tomme felt.” Det gør de, fordi det er en aktivitet, hvor de kan slå hjernen fra, ligesom når man lægger puslespil. Det er sjovt at lave mønstret, men man lærer ikke meget ved at lægge puslespil, og det gør man heller ikke ved at bruge bøger som Let’s do it, Break osv.

Hanne Leth Andersen forslog en lidt anden grammatik end den, de fleste kender – noget, der hedder funktionel grammatik. Vi kender nok begrebet, men hvad er det egentlig? Hanne viste os dette eksempel på funktionel grammatik: En 11 trins-”grammatik” med følgende indhold:

·         Hilsen

·         Komplimenter

·         Vejret

·         Meningsudveksling

·         Enighed/uenighed

·         Spørgsmål/svar

·         Undskyldninger

·         Minimering (un peu, a little, ein bisschen).

·         Øh (gambits)

·         Afslutning

·         Afsked

Langt det meste kommunikation mellem mennesker kan rummes i de 11 koncepter.

For tiden genlæser jeg Stephen Krashens bog ”The Power of Reading 2004”. Han giver et eksempel på side 9-10 med nogle spanskstuderende. En vanskelig grammatisk problemstilling skulle være konjunktiv (på spansk). I forskellige forsøg på at måle de studerendes evner til at bruge konjunktiv korrekt var der kun en pålidelig faktor, der var bestemmende for, om de kunne bruge konjunktiv, nemlig frilæsning. Studerende, som læste frilæsning, kunne i væsentlig højere grad deres grammatik end dem, der havde modtaget formel grammatikundervisning i brugen af konjunktiv. På side 25 går Krashen så langt som til at sige, ”frilæsning er altid bedre end undervisning i forhold til læring, læsning, ordforråd, skriftlighed og grammatik.”

Når lærere spørger, ”hvilke grammatikbøger eller -systemer anbefaler I?” er mit svar derfor altid: ”Lad dine elever læse en bog! Det er både sjovere og langt mere lærerigt.”

 

 

PS: Hvis du ikke har været med til Sproglærerforeningens årlige sprogkonference, vil jeg anbefale dig at deltage. Det er en god dag i selskab med engagerede sproglærere og gode oplægsholdere og spændende workshops. Næste års konference finder sted den 4. april 2018 i Vejle

 

Referencer: Stephen Krashen, The Power of Reading, 2004.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.605 andre er allerede tilmeldt

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
893 andre er allerede tilmeldt