Blog
22   19

To lærere i 1. klasse eller et barn med autisme?

Abonner på nyt om Børn med autisme i dit personlige nyhedsbrev.


Lad os sikre autismefaglige skoler til alle børn med autisme.

Autisme er et livslangt og gennemgribende handicap, som påvirker det enkelte menneske, og hele familien omkring. Autisme skyldes ikke dårlig opdragelse. Når børn med autisme har skolevægring, så skyldes det, at folkeskolerne ikke har den økonomi og dermed den autismefaglighed, som kræves for at skabe en undervisning, hvor børn med autisme trives og udvikler sig.

Artiklen fortsætter under banneret

Retten til grundlæggende uddannelse er en menneskeret. Når børn med autisme ikke får det rette skoletilbud, så opstår der skolevægring. Ifølge Landsforeningen Autismes undersøgelse fra 2017 har 33% af eleverne med autisme haft skolevægring i uger, måneder eller år. Børnene bliver hjemme fra skole, fordi skolen ikke imødekommer deres behov. Eleverne har ret til uddannelse. Når børnene ikke kommer i skole, så klager forældrene. Klagesagerne i kommunerne er stigende.

Kommunalpolitikerne skal vælge, at prioritere en høj autismefaglighed på skolerne. De skal afsætte en økonomisk ramme, som sikrer autismefagligundervisning for børn med autisme. Kommunerne har sjældent råd til at afsætte penge, så de kan tilbyde et højt autismefagligt skoletilbud. Dygtige autismepædagoger og -lærere finder andet arbejde, det høje specialfaglige niveau forsvinder, og klagesagerne stiger. I mange kommuner er dette allerede sket.

Kommunalpolitikerne vælger ofte, at lægge den økonomiske beslutning ud til de enkelte skoler. De enkelte skoler har mange forskellige udgifter, og aldrig penge, til alt hvad de ønsker sig.

Er det rimeligt, at et barn med autisme skal sidestilles med indkøb af skolebøger, en lejrtur eller to lærere i 1. klasse?

Er det rimeligt, at skolelederen skal pålægges det ansvar, at vælge mellem to lærere i 1. klasse, eller et autismefagligt skoletilbud?

Bør sådan et valg ikke tages, af ansvarlige politikere?

Det strider imod menneskerettighederne, og det er alt for dyrt for vores samfund, at tilbyde et utilstrækkeligt skoletilbud til børn med autisme.

Børn med autisme skal også blive så dygtige, som de kan.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.059 andre er allerede tilmeldt