Kampagne for økologi til børn i skolealderen

I denne uge bliver der sat fokus på sunde madpakker, snacks og økologiske produkter rettet mod skolebørn. Det er Økologisk Landsforening, FDB og Coop der i fællesskab har søsat kampagnen oko.nu.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forældrene til de mindste børn har stor opmærksomhed omkring økologiske varer. Økologisk Landsforening, FDB og Coop ønsker at også forældre til skolebørn får samme fokus på økologi. Kampagnen vil være synlig i landets 732 Super Brugsen, Kvickly og Dagli' Brugsen og på hjemmesiden www.oko.nu.

"Kampagnen bidrager med løsninger på hindringer for økologi og sund mad i skolealderen: Muligheden for sund mad i ulvetimen, nye løsninger for sunde madpakker og snacks og nye økologiske produkter rettet mod aldersgruppen", siger projektleder Gitte Hvoldal fra Økologisk Landsforening i til foreningens hjemmeside.

Hugos og Astas oplevelser med økologisk mad

På hjemmesiden kan børn og voksne finde opskrifter, spil og historier om figurerne Hugo & Asta og deres oplevelser med sund, økologisk mad. I butikkerne er der mulighed for at få en øko-madkasse samt lette, sunde opskrifter med hjem fra indkøbsturen.

"Vi er med i kampagnen, fordi vi gerne vil være med til at fremme økologien i Danmark og tage ansvar for miljø, sundhed og dyrevelfærd. Især småbørnsfamilierne er bevidste om at købe økologisk, og vi ser et stort potentiale i at kunne fastholde den udvikling", siger Katrine Milman, CSR-chef i Coop.

Konference sætter nye tal for økologi på dagsordenen

Kampagnen suppleres med en konference torsdag den 19. august, som sætter spot på holdninger til mad, sundhed og dagligdagen i familier med skolebørn. En helt ny undersøgelse om udviklingen i børnefamiliernes øko-forbrug fra FDB-analyse bliver præsenteret på konferencen.

På konferencen vil Adam og James Price komme med deres bud på skolebørn og økologi.

Sisse Fagt, forsker ved DTU og specialist i Danskernes kostvaner, Liselotte Lyngsø, fremtidsforsker, Katrine Milmann, CSR-chef i Coop, brødrene Price og Henrik Hindborg, markedschef, Økologisk Landsforening, er blandt indlægsholderne på konferencen.

Powered by Labrador CMS