Blog
0   10

Motivationen, der blev væk

Abonner på nyt om Folkeskolens tysk- og franskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


"Der er tre ting, der skal understreges i forbindelse med læring: Det første er motivation, det andet er motivation og det tredje er (godt gættet!) motivation." (Tidligere amerikansk undervisningsminister, 1981-85, Terrell Bell.)

Når 2. fremmedsprog starter i 5. klasse, er eleverne ofte top-motiverede. Det har jeg oplevet mange gange. Eleverne er nysgerrige og modtagelige for det nye sprog. Nogle kender allerede en del til sproget i forvejen og kan bidrage med ord og vendinger og vil gerne fortælle om deres erfaringer med det nye og spændende sprog. Det er både nemt og krævende at undervise en flok elever, der på den måde suger til sig og ivrigt kaster sig ud i at synge, gentage, gætte og (ikke mindst) forberede sig hjemme ved at finde nye ord og spørge om sammenhænge, ligheder og forskelle. Når eleverne er motiverede for at lære, yder de en stor indsats og får udrettet en masse i timerne. De er åbne, interaktionen mellem dem er positiv og de mærker at de kan - og så skal der "foder" til. Det er bare om at slå til som lærer og "fodre" dem her, hvor motivationen er i top. Og det kører deruda' lige indtil......

Ja, hvad skete der? Der skete det, at eleverne kom i 7. klasse og motivationen ligesom blev væk. Gælder det mon kun for tysk og fransk? Næppe. Men hvordan holdes motivationen for 2. fremmedsprog oppe? Jeg har talt med rigtig mange og hørt om rigtig mange, der døjer med samme udfordring. Motivationen. Er det elevernes alder? Er nyhedens interesse dampet af? Er det blevet for svært? For kedeligt? Jeg spurgte mine elever, hvad der skete og de almindeligste svar var: "Jeg kan ikke huske alle ordene", "det er svært" eller "når vi har en vikar laver vi ikke tysk, for det kan vikaren for det meste ikke" eller "måske laver jeg for mange fejl". Det er et vilkår for tysk og fransk, at eleverne ikke hører sproget så tit. Det er ærgerligt. Det kræver arbejde at lære et sprog, som ikke høres så tit.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvorom alting er, prøver jeg at "tale sproget op". Det er fedt at lære fremmedsprog, det er sjovt, spændende og cool og fuld af finurligheder og muligheder. Det er smukt og anderledes. Jeg prøver også at hjælpe eleverne til at motivere sig selv blandt andet v.h.a. selvstændighed (hvordan vil jeg løse en given opgave - alene eller sammen), kompetence (en følelse af at eleven evner og magter opgaven og har succes med den), relevans (er opgaven brugbar i elevens hverdagssituation og er opgaven værdifuld for sprogets fremdrift). Sjove og finurlige (synes jeg selv!) indslag kan også motivere. Find en opskrift og gå i køkkenet og lav en wienerschnitzel eller kom i skole iført Dirndl (altså den tækkelige slags!). Det vigtigste er at prøve at bevare motivationen for at kunne lære. Det kender vi jo fra os selv.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.828 andre er allerede tilmeldt