Blog
1   12

Billedfagslærerne - de glæder sig allerede!

Abonner på nyt om Danmarks Billedkunstlærere i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det forlyder at regeringen med støtte fra DF vil prioritere de praktisk-musiske fag i folkeskolen .

 

Det forlyder at regeringen med støtte fra DF vil prioritere de praktisk-musiske fag i folkeskolen – eksemplificeret ved håndværk og design. Dette nye fag skal fremstå som et ’rigtigt’ fag. Fag, der tidligere alene havde et praktisk og nyttigt formål, fx. håndarbejde og sløjd, er blevet mere omfattende og differentierede, og optræder nu i ny forklædning som håndværk og design. Og faget skal afsluttes med en prøve.

Regeringen har fat i noget her. Skal et fag ’tages alvorligt’ af elever og forældre og ’samfundet’, skal der afsluttes med en prøve.

Det er en rigtig god ide at lade det praktisk-musiske fylde. Om det bringer flere håndværkere i fremtiden, er ikke til at sige, men hvis vi vil have voksne med omhu og interesse for det fysiske miljø – bredt forstået - må de som børn vokse op med voksne, der satser på æstetik, bæredygtighed og kvalitet. Vi skal som voksne vise, det er vigtigt.  Det praktisk-musiske  område skal  tages alvorligt både direkte (ved kvalificeret undervisning) og indirekte (ved fx at undervisningsmiljøet er præget af kvalitet og oplevelsesrigdom).

Artiklen fortsætter under banneret

Det kan ærgre mig, at et fag som billedkunst reelt nu ikke nævnes som en god mulighed for at opkvalificere det praktisk-musiske i grundskolen. Faget formår at sætte fokus på praktisk-æstetiske færdigheder og har i øvrigt har et afgørende  dannelses-potentiale. Billedkunst er ikke et ’rekreativt’ fag eller for den sags skyld en aktivitet, som enhver med lidt interesse for klippe-klistre kan tage sig af. Billedkunst, som skolefag, skal heller ikke uddanne kunstnere. Hvis nogen ellers troede det? Billedkunst kan give elever kompetence i at vurdere og bedømme kulturens udtryk. Man skal i et moderne billedorienteret samfund  kunne læse andres udtryk såvel som udtrykke sig selv. Over tid har det i praksis vist sig at være yderst nyttigt.

At kunne udtrykke sig på mange måder, at kunne indlære og aflære, at kunne arbejde med symboler og orientere sig i tid og rum. Det er, hvad det æstetiske fagområde kan.

 

Skolen skal lære børn og unge at kommunikere både tekst- og billedsprogligt. Om der bliver arkitekter, elektrikere eller it-eksperter ud af det, kan ingen love, men viser man børn og unge, at den undervisning, der finder sted, tages alvorligt – at det æstetiske, fx billedkunst, har en høj grad af faglighed, at fagets teori – og praksisdel kædes sammen med alderssvarende krav om ideudvikling og en praktisk gennemførelsesdel, hvor kvalificerede valg og fravalg begrundes og synliggøres ved en afsluttende prøve, er der en god mulighed for at vi får unge mennesker, der tør stole på egne oplevelser og som kan give form til deres erfaringer.  Det er den slags ’unyttige’, men nødvendige kvalifikationer, faget billedkunst tilbyder. Hvorfor ikke tilbyde unge undervisning i billedfaglige områder med en obligatorisk, afsluttende prøve? Hvorfor ikke stole på, at faget rummer mulighed for praktiske færdigheder, æstetisk oplevelse og personlig udvikling og samtidig har den – tilsyneladende stærkt efterspurgte – mulighed for innovativ tænkning og kommunikation? (Måske skulle faget skifte navn til billedfag? Billeder handler ikke kun om kunst).

Der står en hær af dygtige billedfagslærere klar til at tage opgaven op – og de glæder sig!

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.554 andre er allerede tilmeldt