Danmark stiller flest nationale krav

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pisa-topscoreren Finland er det nordiske land, der nationalt stiller færrest krav om evaluering i og af skolerne. I Danmark har de nationale initiativer på evalueringsområdet været omfattende som reaktion på en rapport om manglende evalueringskultur i den danske folkeskole. Sverige har nationale test, men ingen afgangsprøver, Norge har nationale test på to trin og afgangsprøver i to fag. Sverige har elevplaner, det har Norge ikke, mens Danmark som bekendt har i alt ti nationale test fordelt på fire klassetrin, afgangsprøver i næsten alle fag og elevplaner i alle fag på alle trin. Danmark har flere nationale evalueringsværktøjer, der er sammenlignelige med de tilsvarende i Sverige og Norge. Nationale test/prøver, afgangsprøver i Norge, elevplaner i Sverige samt støtteværktøjer i bred forstand, men omfanget af obligatoriske krav i Danmark synes mere omfattende end i de øvrige lande, hedder det i en rapport, som firmaet Rambøll har skrevet til skolens rejsehold.

I Finland er der en meget stærk lokal evalueringskultur, skriver Rambøll, og også i Sverige er evaluering og vurdering lokalt forankret.

Rambøll har sammenlignet både evalueringssystemer, curriculum og fagrækker i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Kriterier for vurdering af elevernes fremskridt er i de øvrige nordiske lande en del af curriculum, altså de nationale planer for de enkelte fag, mens de danske Fælles Mål ikke indeholder noget om bedømmelse og vurdering.

Rambøll: »Kortlægning af fagrækker og curriculum i de nordiske skolesystemer«. Skolensrejsehold.dk

Læs mere

Powered by Labrador CMS