... dengang for 20 år siden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der skal træffes et valg.

Så gik der nok en sommer. Politikerne holdt ferie med god tid til at opsende prøveballoner. Når man kikker på dette års sommerdebat, er de største problemer størrelsen på arbejdsløshedsdagpengene og behovet for skattelettelser.

Men uddannelsesbehovene er mangfoldige. Der er både brug for uddannelser, der kvalificerer til specifikke opgaver, for eksempel med brug af ny teknik, og for almene uddannelser.

Vi har brug for mennesker, der har overblik, der er selvstændige, der er kreative, der kan og vil omstille sig. For slet ikke at tale om den øgede livskvalitet, undervisning og uddannelse kan give, uanset om man er i arbejde eller ej.

Der er brug for en massiv indsats de næste tre-fire år, og så må de gyldne planer om skattenedsættelse komme i anden række.

aviS 81 nummer 6, september 1990

Sundhed - men større sygelighed?

Hvordan kan sundhed samtidig betyde større sygelighed? Det kan det, når »sygeligheden« i virkeligheden mere er en slags fiks idé end egentlig sygdom, når en medieskabt sundhedsdille gør folk pylrede. For selv om flere og flere styrker sundheden ved fornuftige spisevaner og regelmæssig motion, rapporteres det, at stadig flere er utilfredse med deres helbred, og at lægerne overbebyrdes med smågener, man tidligere ville ignorere.

Sundhedsbudskaberne omkring sund kost florerer, men måske skorter det på praktisk kostvejledning.

Husholdningslæreren nummer 8, august 1990

Fra Sorø-mødet.

Undervisningsdirektør Holger Knudsen udtalte blandt andet: »Den danske lærer føler sig som den mest kontrollerede i det danske samfund. Han er dagligt samtaleemne ved middagsbordet i de små hjem«. Svaret fra direktør Asger Aamund var: »I mangler kvalitetskontrol. Ingen steder i erhvervslivet har man den berøringsangst, der præger undervisningsverdenen. Kontrol skal der til, men den skal komme fra ligemænd, ikke fra forældre. Hele det øvrige danske samfund lever fint med, at andre vurderer deres arbejdsindsats. Det ville styrke lærerne og skolen meget, hvis de blev evalueret af kolleger, som kunne komme med forslag til, hvordan undervisningen kunne forbedres«.

Folkeskolen nummer 30-33, august 1990