Første dag på efterskolen: »Det går enormt godt. Alle er søde og rare, og vi har haft sjove fællesaktiviteter i hallen. Vi har også haft den første dansktime, og de lægger hårdt ud. Vi er delt ind i niveauer efter vores karakterer, så det giver et helt andet niveau end i folkeskolen. Det kan jeg godt lide«

Nina: Det er nu, jeg har chancen for noget alternativt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det almindelige gymnasium er ikke noget for Nina Søby - det er det samme som folkeskolen på et højere niveau. Så til næste år regner hun med at starte på hhx.

»Jeg kan godt lide, at der er alternative fag, og at det er mere økonomibaseret. Jeg tror ikke, unge ved ret meget om erhverslivet og virksomheder, og det er jo det, vi skal ud i«.

Men inden skal hun et år på Hammerum Efterskole på rytmisk gymnastik-linjen.

»Det er nu, jeg har muligheden for at lave noget alternativt - tage et sjovt år. Det kan jeg jo ikke senere«.

Nina har danset, siden hun var helt lille, så det bliver hårdt at sige farvel til showdance-holdet. Men hun er sikker på at få en masse nye venner på efterskolen.

Hun har talt med sine veninder, forældre og storebror om, hvad hun skal.

»Min storebror på 22 skal starte som shipping-elev. Han har fortrudt, at han ikke kom på efterskole før hhx«.

Ninas far er oprindeligt mekaniker og har arbejdet sig op i firmaet Johnson Control. Hendes mor er sekretær. Men Nina er ikke i tvivl om, at i dag er det nødvendigt med en studentereksamen, hvis hun skal holde alle døre åbne.

Et fritidsjob som servicemedarbejder i et fitnesscenter har sat tankerne i gang om, hvorvidt Nina kunne arbejde i den branche.

»Jeg elsker motion, og det ville være fedt at blive betalt for det. Jeg kan også godt lide tanken om at have med mennesker at gøre«.

Nina har talt med sin familie og sine veninder om sine uddannelsesvalg. Hun har også talt lidt med UU-vejlederen. Men hun kunne godt have tænkt sig, at de havde talt mere løbende om det i skolen.

»Da UU-vejlederen kom ind i 8. klasse, var det bare sådan 'bang', nu skal I til at tage store beslutninger. Jeg syntes, det var lidt skræmmende. Det kunne have været fint, hvis vi havde talt om det, helt fra vi var små - hvad vi godt kan lide at lave, og hvad vi er gode til - så man kunne udvikle ideen over længere tid«. |