Debat

Kære Undervisningsminister - læs venligst denne bog

Er prøver i faget vejen til genoprettelse af prestigen omkring håndværksfag?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DR skriver: "Prestigen omkring håndværksfag skal genoprettes, lyder det. Det nye obligatoriske fag skal afsluttes med en prøve." 

Ideen om at skabe mere prestige omkring håndværksfag synes jeg er god. Det er dog uhensigtsmæssigt at måden, jf. de fem forslag, dette bl.a. gøres på virker ude at trit med al motivationsforskning. 

Jeg foreslår derfor at Undervisningsministeren læser bogen Drive af Daniel H. Pink. Det er en god introduktion til motivationsteori og fortæller bl.a. om nogle af de myter der hersker om hvordan mennesker motiveres. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der er fx en fin beskrivelse af en undersøgelse foretaget af Lepper og Greene i 1973 med titlen "Undermining children's intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the" overjustification" hypothesis". Dette velkendte forsøg illustrerer hvordan en udefrakommende, forventet belønning kan være medvirkende til at reducere den iboende motivation. 

Denne artikel, samt mange andre, burde få os til at sætte spørgsmål ved værdien af karakterer som motivationsfremmende foranstaltninger. 

Derfor, kære Undervisningsminister, håber jeg at du vil bruge nogle timer på at læse Drive, så du har et bedre grundlag at stille dine politiske forslag på.