Læringskonsulenter til dansklærere: Giv et bud på en god opgave

I et svar på et brev fra dansklærere i udskolingen på Bagsværd Kostskole opfordrer læringskonsulenterne dansklærerne til at komme med deres bud på en opgave eller et helt opgavesæt i skriftlig fremstilling med udgangspunkt i prøvekravene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udskolingslærere i åbent brev: "Vi vil opleve tillid frem for kontrol" 

I brevet (læs det nedenfor) afviser læringskonsulenterne, at prøverne i dansk skulle være udtryk for lavest mulige fællesnævner eller være en måde at holde lærerne i kort snor:

"Vi er selvfølgelig kede af, at formålet med prøverne, og de dertilhørende prøvekrav, tolkes i den retning af jer. Det har aldrig nogensinde og vil heller aldrig blive et tema", skriver de og påpeger, at prøvekravene skal sikre en ensartet bedømmelse over hele landet. Når der sker ændringer er det ud fra de politisk vedtagne love og bekendtgørelser, understreges det.

Om lærernes bekymring omkring opgivelserne til den mundtlige prøve, herunder for stor fokus på multimodale tekster, skriver læringskonsulenterne, at kravet om de nyere multimodale tekster er en konsekvens af den udvikling, der er sket i samfundet.

"Der er kommet krav om flere typer af tekster som en konsekvens af de tilbagemeldinger, vi har fået gennem året fra beskikkede censorer, prøveansvarlige og dansklærere".

Og de multimodale tekster skal være med til at opfylde kravet om alsidighed:

"Der er et meget tydeligt krav til prøverne, at opgivelserne skal alsidigt repræsentere danskfaget, og gennem adskillige år har det været et tilbagevendende problem, at der var mangler i forhold til sagprosa - multimodale tekster og æstetiske multimodale tekster. Så når der sker ændringer er det for at sikre, at de opgivne tekster alsidigt repræsenterer danskfaget". 

Plads til lærerens fagsyn

Rapport: Lærere går glip af viden, når kun en censor bedømmer prøverne 

I øvrigt mener de, at vejledningen giver rum for fortolkning, så det passer med den enkelte lærers fagsyn.

"Synes man, det ikke er noget, der vedrører det danskfagsyn, man repræsenterer, er man helt fri til at lade være, så længe man husker at dække Fælles Mål på sin måde".

Det er vigtigt, at opgavekravene er meget tydeligt for eleverne, så de ved hvad der kræves, og hvad de bedømmes på:

"Ellers bliver prøven for eleven mere en prøve i at gætte, hvad opgaven går ud på, end det bliver en reel bedømmelse, lige meget hvilket niveau eleven er på."

I slutningen af svaret opfordres lærerne til selv at komme med bud på en opgave eller et helt opgavesæt.

 Vi vil, som afslutning på dette brev, gerne opfordre jer til at komme med et godt bud på, hvordan en opgave eller for den sags skyld et helt opgavesæt i skriftlig fremstilling med internettet som hjælpemiddel kunne se ud med udgangspunkt i prøvekravene, Fælles Mål (en opgave med en hensigt, afsenderrolle, målgruppe, medie og situation) og vurderingskriterierne, da vi ikke helt, ud fra jeres kritikpunkter, kan se, hvordan den kan konstrueres, så det er i overensstemmelse med bestemmelserne. Det kunne derfor være spændende for os at se en konkretisering af jeres tanker".

Folkeskolen.dk/dansk har fået lov at bringe denne opfordring videre til de øvrige udskolingslærere blandt læserne. Giv meget gerne jeres bud i kommentarfeltet herunder: