Blog
0   2

Et helt historiefag i folkeskolen

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Hvordan bygger vi bedst mulig bro mellem fagene op gennem folkeskolen? Hvordan sikrer vi progression? Vi står med en udfordring.

En ny rapport fra HistorieLab konkluderer blandt andet, at historiefaget har svære betingelser, når det drejer sig om at sikre faglig progression op gennem folkeskolen. Det handler primært om kompetencedækningen i historiefaget, der er lav i indskolingen og på mellemtrinnet. De faguddannede lærere placeres typisk i udskolingen for at varetage historie som prøvefag. Det giver for så vidt god mening. Problemet opstår naturligvis, hvis undervisningen de første seks skoleår er delvis mangelfuld, fordi lærerene ikke har erfaringen eller uddannelsen.

Et fortsat lille fag

Artiklen fortsætter under banneret

Historie er fortsat at regne blandt de mindre fag i folkeskolen. Det har ikke samme status som på gymnasierne, og i virkelighedens verden prioriteres lærerkræfterne på de større fag. Det bidrager desværre til det nærmest symptomatiske knæk mellem mellemtrin og udskoling, hvor vi skal tage fat på at lære vores elever om historiske problemstillinger, systematisk, kritisk kildearbejde med tolkning og analyse samt diverse historiefagbegreber, som eleverne ikke har mødt før. Der ligger en oplagt udfordring i at højne et fag som historie, således at vi kan mindske det faglige spring fra mellemtrin til udskoling.

I direkte forlængelse heraf kunne man måske med fordel rette blikket mod den historieundervisning, der foregår på gymnasieniveau. Ikke alle elever skal gymnasievejen, men jeg ser ikke noget til hinder for, at man som udskolingslærer indhenter viden om historieundervisningen i elevernes videre uddannelsesforløb. Der ligger formentlig en del inspiration at hente. Jeg har på det seneste læst og omtalt historiebøger for gymnasiet, og bortset fra at stoffet er markant mere teksttungt, ser jeg ikke et decideret kvantespring i selve den faglige tilgang. Det handler om tilegnelse af historisk viden og tolkning af kilder. Det burde eleverne have forudsætninger for, når det rammer gymnasiet.

God majaften derude.

www.folkeskolen.dk/634330/naar-dine-elever-starter-paa-gymnasiet-skal-de-laere-historie-forfra#634799

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.480 andre er allerede tilmeldt