Blog
2   20

Hertil, og lidt længere

Abonner på nyt om Folkeskolens musikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Hvor går grænsen? Går den her? Eller der? Måske er den flydende, fleksibel og ganske justerbar.

Jeg står og vifter med filtkøllen til xylofonen. Jeg kigger søgende rundt i halvcirklen for at spotte mit næste offer. Det bliver Sandra*. Jeg kan straks se panikken i hendes øjne. Det var ikke lige det hun gik og drømte om. En sagte protest bliver ytret fra hendes sammenbidte læber. Men eftersom at det er en tur, hele klassen skal igennem, fornemmer hun straks, at en mere pragmatisk tilgang nok bliver nødvendig. Lettere modstræbende tager hun min fremstrakte hånd, og følger med mig midt ind i halvcirklen. ”Hvis vi nu sætter os med ryggen til, kan vi jo ikke se de andre,” siger jeg til hende. Som sagt, så gjort. Sandra spiller sin strofe, som var det det mest naturlige i verden, ytrer et lettelsens suk (og et tilfredst smil) og sætter sig tilbage på sin plads.  

Hvornår er nej et ja?

Artiklen fortsætter under banneret

Hvor går grænsen? Går den her? Eller der? Måske er den flydende, fleksibel og ganske justerbar. En størrelse man hele tiden kan skubbe en lille smule til ligefrem uden at blive opdaget. Indrømmet, der er ganske stor forskel på hvilken slags, vi taler om, men eftersom læserskaren i dette forum primært er pædagogisk funderede individer, er det den gode slags grænse. Den som har læring, indsigt og udvikling i fokus. Den som vi alle på skolerne dagligt tester og prøver af.  

Den stille revolution

Jeg ved godt, at der er milevidt forskel på grader af grænser, og at en lille strofe på xylofonen i klassens påhør måske ikke er at betragte som en stor revolution. Men mit kendskab til Sandra gør, at det at hun overhovedet rejste sig op var noget ganske særligt. For de fleste mennesker er det at optræde – endsige spille for andre – noget andre mennesker gør, ikke en selv. Måske skal Sandra ikke være professionel udøver, stand-up’er eller lignende, men hun blev pillet ud af den bås, hun havde sat sig selv i. Måske springer hun mere hovedkuls ud i det en anden gang, ligefrem synger en sang eller fortæller en vittighed. Man ved aldrig med de børn.  

* Sandra er et opdigtet navn. Undertegnet er selvfølgelig bekendt med hendes sande identitet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.115 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om musik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for musiklærere?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.