Debat

Flere prøver, større omsætning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Jørgen Stampe (Folkeskolen nummer 42). Jeg bliver desværre nødt til at ryste dig i din blinde autoritetstro.

Danmarks Pædagogiske Instituts (DPI) nyeste rapport har selvfølgelig smukke intentioner. Ved at foretage kildelæsning viser det sig imidlertid, at det benyttede evalueringsværktøj er OS 64, der er en psykologisk læseprøve, der tages under PPR-kontorets (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) ansvar. OS 64 er udgivet på kommerciel basis af Dansk Psykologisk Forlag siden 1983. Hver elev skal løse en række løsrevne opgaver på et opgavesæt, der har status som en bog. Omsætningen i det kommercielle forlag er derfor nøje knyttet til antallet af prøver, der tages på elever. Enhver med kommercielle interesser vil derfor ganske naturligt opfordre til, at der tages stadig flere prøver. Jo flere prøver, jo større omsætning. Ophavsrettighederne til OS 64 indehaves af Arne Søegård, Svend Hesselholdt, Svend Kreiner, Jørgen Christian Nielsen, Anders Poulsen og Søren Spelling.

Matematisk er talbehandlingen direkte forkert: procentberegningens grundlag skifter fra elev til elev.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Af danskdidaktiske grunde og af matematiske grunde må OS 64 derfor skrottes som evalueringsværktøj til skolefaget dansk.

Ophavsmanden til Danlæs-rapporten er Jørgen Christian Nielsen. Ved blot at se på listen over ophavsmænd til OS 64 kan enhver overbevise sig om, at der er personsammenfald mellem de kommercielle interesser og Danlæs-rapporten.

Jørgen Christian Nielsen er i min retsopfattelse inhabil i forvaltningslovens forstand. Danlæs-rapporten er ulødig på grund af manglende forankring i skolefaget dansk, antimatematisk talbehandling og manglende uafhængighed af kommercielle interesser.

Kære Jørgen Stampe. Du ønsker ikke at mistænkeliggøre DPI's arbejde. Da jeg aflagde eksamen i 'Pædagogisk videnskabsteori og forskningsmetode', opgav jeg en af DPI's rapporter. På universitetsniveau er det fuldt ud legitimt at underkaste en rapport en vurdering, det er notorisk det, man aflægger eksamen i. DPI's rapporter skal som alle andres arbejder kunne tåle at blive underkastet en fagkyndig og kritisk vurdering ud fra videnskabelige kriterier. Det kræver videnskabelig redelighed. Som professionelle lærere skal vi selvfølgelig underkaste rapporter om folkeskoleforhold en fagkyndig og kritisk vurdering. Det være hermed gjort.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte