Send truede ord

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatteren Niels Birger Wambergs perle af en erindringsbog »Min far og mig« udspiller sig i 1930'erne og 1940'erne. Det har naturligvis sat sit præg på sproget, ikke mindst på de ord, der forekommer. Nogle er blevet sjældne og måske ligefrem ukendte i mellemtiden: brysk, rundelig, pugeri, opstemt, dvælende, overliste, klæder, storartet, føre sig, anstand, statelig, godt skåret for tungebåndet, bestyrtet, belave sig på, sysselsat, grassere, fiffighed, durkdreven, stagende kold, værkbruden, bringe i ulave, akkurát ('omhyggelig'), gøre anstalter, undselig, som på tælling, trygle, galpe, (arbejde) flinkt (fremad), løndom, snurrig, fruentimmer, lurendrejer, pranger, væver (adjektiv), svare enhver sit, sul, (hun ville) betyde (mig at), beflitte sig på, mørkning, gravitetisk, skønt ('selv om'), gavstrik, forjættelse, dygtig forskrækket, balstyrig, desårsag, tarv, skilderi, fodsid, skikkelig, erkendtlighed, grifle, tugtig, henleve, pjævre, fange an, øvrigheden, pappenheimer, fuldbyrde, tusindkunstner, jøde ('stjæle').

Mange ord og udtryk, der også for efterkrigstidsgenerationen var almindelige, ser nu ud til at være på vej ud af sproget: i fjor, undertiden, nærig, duks, vær så artig, i lige måde, lemfældig og så videre. Jeg ved, at mange lærere hver dag får sig overraskelser over ord, de må forklare for eleverne, og litteratur, der er over 50 år, kan det være vanskeligt at motivere eleverne til at læse. Men hvilke ord er for tiden ved at glide ud af sproget? Ingen ved det bedre end lærerne i den danske folkeskole. Det kunne være interessant at se, hvilke kategorier af ord der er særlig truede blandt eleverne, og det ville glæde mig, om mine læsere - eller nogle af dem - ville ulejlige sig med at rapportere iagttagelser inden for dette område. Både ord og udtryk, der er ukendte for eleverne, og ord, hvis betydning ser ud til at ændre sig, har interesse.

Hvis der kommer en pæn samling eksempler, vil jeg skrive om de forskellige typer af ord, der er på vej ud. Hjælpsomme læsere kan maile til adressen jlund@tiscali.dk og i emnefeltet skrive Higgins.

Region og klassetrin bedes oplyst, og hvis indsenderne nogenlunde kan datere, hvornår de gjorde sprogiagttagelsen, vil det være nyttigt for mig. Jeg skal nok anonymisere oplysningerne, medmindre jeg på forhånd har indhentet tilladelse.

På forhånd tak. I vil gøre mig en enorm bjørnetjeneste!

Professor Higgins