Blog
0   3

7 myter om begyndersprog

Abonner på nyt om Franskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.


Dette indlæg handler om syv sejlivede myter om begyndersprog. Hvis du vil være med til at aflive dem, så læs med her.

7 myter om begyndersprog

”Syv myter om begyndersprog” er titlen på en artikel skrevet af Mads Jakob Kirkebæk og Karen Lund i Sprogforum nummer 58 fra 2014. Dette nummer har bl.a. fokus på den tidlige sprogstart i folkeskoleregi i engelsk, fransk og tysk og kan downloades på sproghttps://unipress.dk/media/14561/9788771247787_sprogforum58.pdf

Artiklen fortsætter under banneret

I deres artikel diskuterer forfatterne syv ’sejlivede myter om begyndersprog som vi vil diskutere, forsøge at mane i jorden eller i hvert fald gøre opmærksom på, så man som lærer kan forholde sig til dem som de er: myter!’

I dette indlæg gengiver jeg de syv myter i en pixi-version og vil opfordre alle til at (gen)læse myterne i artiklen samt anvende de praksisanbefalinger, som de to forfattere giver til god planlægning af sprogfagene som begyndersprog:

Myten om nødvendigheden af at mestre systemet (målsprogets grammatik) for at kunne tale sproget

Myten om begrænset plads på harddisken (sprog er integrerede i hinanden, påvirker hinanden og anvendes som ressourcer i læringsprocesserne)

Myten om den eneste ene (hver metode har sit fokus og sine fortrin, men også omkostninger og svage sider)

Myten om ‘det har vi prøvet før’ (negativ reaktion på forandring af undervisningspraksis)

5) Myten om ét folk og én undervisningsmetode (grundig information om andre undervisningsformer end den traditionelle i et socialiseringsperspektiv)

6) Myten om lette og svære sprog (sproglige hierarkier/sprogs popularitet og lærerintro til et nyt sprogfag)

7) Myten om den kompetenceløse elev og den værdiløse fortid (om lærerens tilgang til elevers resurser og kompetencer)

Blandt deres anbefalinger er denne central: ”Målet for undervisningen i begyndersprog bør (…) være at eleverne fra begyndelsen får opbygget et lille, velfungerende kommunikativt basissprog, som de kan bruge til autentiske formål og gradvist gøre mere komplekst og nuanceret” (side 13).

Også følgende sætning er væsentlig: ”Nyere forskning har (…) påvist at sprogene er integrerede i hinanden, og at sprogene uundgåeligt påvirker hinanden og anvendes som ressourcer i læringsprocesserne” (side 13).

Opsummering: Det handler om at udvikle en undervisningspraksis med fokus på alle dine elevers sproglige og kulturelle forkundskaber, færdigheder og viden i forhold til de temaer og emner, som giver mest mening for hele klassen/holdet. De emner, du og dit fagteam vælger at anvende, skal selvfølgelig tage afsæt i elevernes nære verden, men de skal samtidig åbne verden for dem” (Gregersen 2017:106)

Referencer:

Gregersen, A. S. (2017). ”Flersproget og flerkulturel didaktik, interkulturel undervisning og læring”.  I A. S. Gregersen (red.) Tidlig sprogstart i skolen. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Kirkebæk, M. og K. Lund ( 2014). Syv myter om begyndersprog. Sprogforum, 58: 12-18.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.825 andre er allerede tilmeldt
Få mere om tysk og fransk

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for tysk og fransk?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det vigtigste fra netværket.

 

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.