"Den vigtigste opgave som lærer er, at give eleverne lyst til at lære og gøre dem nysgerrige på verden omkring dem", siger Vibeke Greby Schmdit, der er en af de to særprisvindere i Politikens Undervisningspris.

Særprisvinder: "Jeg giver aldrig op, selvom mine elever har haft lyst til det"

26-årige Vibeke Greby Schmidt er en af årets vindere af Politikens Undervisningspris. Hun ser prisen som bevis på, at det er lykkedes hende at overbevise sine elever om, at hun tror på dem.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vibeke Greby Schmidt er lærer på Bavnehøj Skole i København, hvor hun underviser i matematik, engelsk og fransk. En elev siger til Politiken, at han ikke ved, hvem han havde været, hvis han ikke havde haft hende som lærer, fordi hun er så dygtig til at motivere ham.

Vibeke Greby Schmidt er rørt over Olivers ord. Hun fortæller, at klassen havde haft otte klasselærere, inden hun kom til Bavnehøj Skole for to år siden. Hun mener, hun har gjort en forskel for eleverne ved at vise dem, at hun tror på, at de godt kan, selvom de måske har mistet troen på det selv.

"Det viser bare, hvor vigtigt det er at få en masse gode lærere ind i folkeskolen, fordi vi virkelig kan gøre en forskel for de elever, der har brug for det. Jeg giver ikke op, selvom mine elever måske har lyst til at gøre det", siger hun. 

Greve-lærer vinder Politikens Undervisningspris

Eleverne skal have en drøm

Vibeke Greby Schmidt synes, det er vigtigt, at hendes elever har drømme, som hun så hjælper med at konkretiserer. Hun refererer til forskning, som viser, at det vigtigste er troen på at du kan opnå noget, så skal du have nogle kompetencer og det sidste er motivationen til at opnå noget.

"Hvis en af de her er 'nul', så kommer du ingen vegne. Det tyder alforskning på. En ting jeg gør til daglig er at opmuntre mine elever, når de taler om, hvad de gerne vil.  De behøver ikke tænke realistisk. Lige nu skal de bare have drømme".

Hun har haft nogle af sine kontakter ude og tale med sine elever én til én om elevernes tanker om drømme om, hvad de gerne vil blive. De har derefter lavet en uddannelsesplan for dem, så de har nogle konkrete mål at gå efter. Derudover har hun også sørget for at få sine elever i praktik, så de får prøvet deres drøm af.  

Særprisvinder: "Alle sprog er en gave, der skal dyrkes" 

Motivation og opmuntring

Den 26-årige lærer har ikke selv taget den direkte vej til at blive folkeskolelærer. Hun blev først uddannet fra CBS, selvom hun selv havde en drøm om at blive lærer. Derefter har hun taget meritlæreruddannelsen. Hun ved derfor, hvad det vil sige ikke at have omgivelser, der opmuntrer ens drømme.

"Jeg ville gerne ville være lærer, før jeg startede på CBS. Men jeg blev ikke opmuntret til det af mine omgivelser. Men jeg kunne mærke at det var det rigtige for mig. Jeg ville gerne have et job, hvor jeg kunne gøre en forskel og var vigtig", siger hun.   

Alt viser, at hun har valgt rigtigt. Ifølge hendes elever gør hun en kæmpe forskel ved at motivere dem til at drømme.

"Hun har sagt, at i stedet for at gøre de rige rigere, så giver det mere mening for hende at gøre en forskel for de svage. Det lyder som en kliché, men hun har i hvert fald gjort en forskel på vores skole. Så vi alle sammen tør satse højere end bare en 10. klasse eller at arbejde i en tøjbutik", siger en af hendes elever til Politiken.  

Prisvinder: "Relationsarbejde er det vigtigste for mig"