Blog
0   1

30 gode ideer til udvikling af børns sprog

Abonner på nyt om Nationalt Videncenter for Læsning i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Nationalt Videncenter for Læsning har samlet i 30 idéer til samarbejde om sproglig udvikling i et inspirationskatalog til lærere og skolepædagoger i indskolingen. Hent kataloget nedenfor eller på centerets hjemmeside www.videnomlaesning.dk

Forestil dig elever, der bevæger sig rundt på en talrække på asfalten i skolegården. Her træner de mængder og tal, mens de inddrager kroppen som skridttæller.

Forestil dig, at de i makkerpar finder og nedfælder så mange ord på fx plakater, rygsække og i jakker, som de kan på gang- og fællesarealerne på skolen.

Eller forestil dig, at hele klassen sammen undersøger alle de skilte, der omgiver skolen for betydning og budskab. Eller, i stedet for skilte, afsøger nærområdet for alle de geometriske figurer, der kan findes i fx kloakdæksler, skraldespande, lamper.

De fire ideer til aktiviteter hedder henholdsvis ’Mængder og tal på asfalten’, ’Ordjagt’, ’På skiltetur rundt om skolen’ og ’Figurjagt’. Det er nogle af de ideer, som centeret har samlet i kataloget 30 idéer til samarbejde om sproglig udvikling som er lavet til inspiration til lærere og skolepædagoger i børnehaveklassen eller i 1. klasse.

Artiklen fortsætter under banneret

Skru op for børnenes sprog

Formålet med idekataloget er at give lærere og skolepædagoger i indskolingen ideer til at skrue op for børnenes deltagelse i sproglige aktiviteter i skolen. Aktiviteterne inddrager sproglige forløb i såvel matematik og i dansk, men inddrager også andre af skolens vigtige fag og temaer.

Nogle af idéerne er udviklet og afprøvet i projektet Tidlig literacy – tidlig numeracy, som er et igangværende projekt på folkeskolerne i Frederiksberg kommune. Andre er kendt fra andre sammenhænge. Men fælles for dem er, at de har fokus på, at eleverne skal være sprogligt aktive.  

Undervisning uden for klasserummet

Idekataloget fokuserer især på aktiviteter, der kræver samarbejde mellem eleverne og undersøgelse af forhold rundt omkring dem, og mange af aktiviteterne foregår derfor naturligt nok uden for klasserummet og inddrager skolens uderum og nærområde.

De 30 ideer er alle beskrevet grundigt med formål, relevante læringsmål, fremgangsmåde, evaluering og muligt variation af aktiviteten.

Downloads

30 ideer_FINAL.PDF


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.529 andre er allerede tilmeldt