Blog
1   28

Hjælp, matematik er svært

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Alle elever har brug for et positivt mindset omkring matematik, men det er langt fra altid virkeligheden. Hvad kan man gøre.

Elever uden motivation. Forældre uden viden. Hårdtarbejdende matematiklærere. Det er til tider virkelighed i skolen.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg er optaget af den måde, som den amerikanske forsker og professor i matematikundervisning Jo Boaler arbejder med elever i matematikundervisningen. Hun har fulgt og studeret rigtig mange elever i grundskolen og gymnasiet, for at finde ud af, hvordan de lærer og hvordan man mest effektivt kan frigøre matematikpotentialet i alle elever. Hun har konstateret, at der er stor forskel på forskningens resultater og matematikundervisningen i den virkelige verden. Og der er stor forskel på matematikundervisningen i skolen og hjemmet. Hvis alle eleverne skal blive dygtige til matematik, skal det foregå i et samarbejde, hvor skolen skal inddrage forældrene og give dem strategier til at understøtte deres børns læring af matematik. Der skal være et fælles matematisk mindset for skole og hjem, der styrker elevernes selvtillid i matematik. Jo Boaler foreslår, at man taler med forældrene om nedenstående punkter:

 

  • Hvordan lærer eleverne matematik
  • Hvordan kan man lære af fejl
  • Hvordan kan man arbejde med problemløsning
  • Hvordan kan eleverne få en positiv tilgang til matematik
  • Hvad betyder test, prøver og karakterer for elevernes motivation for faget
  • Hvordan får alle elever et positivt matematisk mindset

 

Forældre kan til tider opfatte færdighedstræning som værende ”rigtig matematikundervisning”, og det presser elevernes matematik-opfattelse, når der er divergens mellem skolen og hjemmets opfattelse af faget.  

Jeg har afholdt familiematematikaftener for at vise forældrene hvad matematik også er. Vi har arbejdet med spil og lege, grublere og gåder for at give forældrene oplevelsen af, at matematik er meget andet end træning, lektier og en sur pligt.

 

Alle elever har brug for at have matematiske kompetencer og et positivt mindset omkring matematik i deres videre liv og studier.

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.361 andre er allerede tilmeldt