Blog
0   4

Lærerjob OK18 eller ikke OK18?

Abonner på nyt om Fysik/kemi i dit personlige nyhedsbrev.


De seneste måneders overenskomstforhandlinger har sat sit præg – både på nyhedsfladen, men ikke mindst på lærerværelserne. Medierne har, så godt de evnede, dækket det maratonlange drama der forsigtigt indledtes med udveksling af overenskomstkrav i december 2017. Jeg ønsker ikke her, at delagtiggøre andre i mine velovervejede tanker omkring OK18. Mit ærinde med dette indlæg er i højere grad at kommentere min arbejdsbelastning i forbindelse med vejledning op til den fællesfaglige afgangsprøve i naturfag.

I løbet af de sidste 3 år har jeg været en aktiv del af et udviklingsprojekt, der i højere grad end tidligere søger at forene fagene: Biologi, Fysik/Kemi og Geografi. Det er et interessant projekt, der giver nye muligheder for lærersamarbejde. Ligesom alle de øvrige projekter vi har sat i søen, som en konsekvens af den seneste folkeskolereform. Min naturfagskollega og jeg har planlagt og gennemført et antal fællesfaglige forløb, hvor eleverne har udarbejdet problemstillinger, arbejdsspørgsmål, udført eksperimenter, og gennemført undersøgelser. De har arbejdet med modeller og perspektiveret deres arbejde med problemstillingerne til virkelige udfordringer i verdenen.

En del af naturfagslærerens rolle i et fællesfagligt forløb bliver at rådgive og facilitere eleverne i laboratoriet i forhold til deres praktiske arbejde. Da eleverne heldigvis ofte har mange forskellige ideer til, hvordan de kan arbejde naturfagligt med et fælles tema kommer læreren i laboratoriet let på overarbejde. I løbet af 2 lektioner skal det registreres, hvilke elever der er i lokalet. Læreren skal helst nå at tale med de 8-12 grupper om deres praktiske arbejde og de undersøgelsesdesigns de har valgt. Derudover skal jeg naturligvis gerne nå en faglig samtale med de enkelte grupper og hjælpe alle grupper med relevant udstyr så de kan få det maksimale ud af deres laboratorietid.

Artiklen fortsætter under banneret

I forhold til elevernes engagement er mine oplevelser meget forskellige. En del arbejder målrettet og meget engageret. Deres behov faglig sparring og udstyr. I den anden ende af spektret er de elever der af faglige eller personlige årsager har svært ved arbejdsformen. De har et andet behov, men skal naturligvis også have hjælp.

Alle vil i gang og der står jeg. Det er travle lektioner, når vi arbejder med fællesfaglige problemstillinger. Nu er vi nået til sidste fase i forløbet – prøven. Den afspejler fint den daglige undervisning.

Altså lige bortset fra at nu er der mindst 4 forskellige temaer de kan arbejde med og jeg får lige lidt ekstra travlt.

Det rejser mindst to spørgsmål.  

Når jeg at vejlede alle grupper tilfredsstillende, hvis ikke, hvordan påvirker det eleverne og mig?

Hvad betyder det for min arbejdsglæde, hvis jeg indser at jeg ikke kan løfte den opgave jeg er blevet givet?

Tilbage til udgangspunktet lærerjob OK18, nej egentlig ikke!

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.353 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om naturfag

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om naturfag?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.