Blog
0   9

Slip læringen fri – og børnene med

Abonner på nyt om Theresa Schilhab i dit personlige nyhedsbrev.


Hvorfor kan vi godt lide at røre ved ting, vi ser? Hvad gør det ved os at have de ting, vi snakker om, i hænderne? Hvad gør ’samtaler’ med tingene ved os?

At lære, huske og vide noget er en sensuel aktivitet. Genstande, der jo påvirker os gennem sanserne, har altså gode muligheder for at indgå i lærings-, hukommelses- og vidensprocesser.

Når vi arbejder med genstande, fx bunsenbrænderen eller mikroskopet i naturfagene, så lærer vi, hvordan de virker. Når jeg justerer X, så falder Y, hvor X fx er skruen, der styrer mængden af gas pr. tidsenhed og Y er flammehøjden. Over tid samtaler vi kropsligt med dem, tingene, redskaberne, instrumenterne, ligesom vi gør med cyklen, når vi cykler.

Artiklen fortsætter under banneret

Den kropslige samtale vi kan føre med alle mulige ting, vi har i hænderne, har nogle usædvanlige og gavnlige egenskaber. En samtale består af parter, der åbner sig mere eller mindre frivilligt. Der hersker altså en form for selvbestemmelse og frihed.  

Samtalen tager også tid. Jeg stiller spørgsmålet A, og må vente på svaret B. Så stiller jeg spørgsmålet A1 og får derpå svaret B1. Tiden, der går, giver plads til at tænke og forholde sig til det, der sker.

Tingen behøver ikke være et instrument. Det kan også være et produkt af en art. Når elever laver produkter, bliver de nødt til mere end bare at deltage i samtalen.

De får i højere grad et ansvar for, hvordan samtalen forløber, fordi de skal ville noget bestemt med forløbet.

Det betyder, at de bliver tvunget ind i fx at træffe beslutninger, at evaluere og regulere forløbet. De bliver også tvunget til at tænke over, hvad de kan eller ikke kan lide. Pludselig får de spillet et ansvar i hænderne, som tvinger dem til handling. Det, der sker med produktet, afspejler jo dem på både godt og ondt.

Samtalen med produktet styrker altså evner, som er nødvendige for eleverne at have også i den traditionelle undervisning, men som den ikke selv er så god til at opøve.

Hør mere i denne podcast fra ’Stemmer fra skolen’, hvor jeg taler med lærer, og en af idemagerne bag podcasten, Hanne Heunicke, om emnet.

I projektet ’Naturlig teknik’, støttet af Nordea-fonden som del af Center for Børn og Natur, undersøger jeg sammen med antropolog Gertrud Lynge Esbensen, postdoc ved DPU, Aarhus Universitet om den teknologiske udvikling i form af fx mobiltelefoner kan være med til at trække naturoplevelser med sig, se http://naturligteknik.dk/

Læs evt. mere i Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, 333(6045), 959-964

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.313 andre er allerede tilmeldt

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.723 andre er allerede tilmeldt

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.054 andre er allerede tilmeldt

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.115 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.282 andre er allerede tilmeldt