Blog
0   13

Hvad har evolutionsteori med OK18 at gøre?

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


I de sidste uger har vi set alle de klassiske begreber fra evolutionsteorien i fri dressur. Denne gang udspiller dramaet sig hverken bland savannens dyr eller den engelske overklasse, men mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Den egentlige evolution skal dog findes hos landets lærer.

Flickr/ Esther Dyson

Naturlig selektion

Artiklen fortsætter under banneret

Der er ingen tvivl om, at lærere har en speciel fænotype. Vi har en fysisk opbygning, som gør os robuste. Et udseende der gør, at landets elever tør åbne deres hjerter og betro os – ALT. Kan der sættes pris på denne egenskab – en fænotype, som eleverne har brug for?

Tilpasning

De sidste måneder har vi set dette begreb i fuld flor. Lærerne har dagligt vist, hvordan de kan ændre deres adfærdsmønstre i forhold til deres miljø. De har dagligt tilpasset sig til sociale medier fyldt med løgne om deres løn og arbejdsforhold. De har igennem en 4-årig periode tilpasset sig et liv uden en arbejdstidsaftale og frokostpauser fyldt med arbejde. Ingen tvivl om, at de danske lærer har en tilpasningsevne, som vil kunne få Darwin til at vende sig i sin grav. En evne i denne særklasse er ikke set før – hos noget pattedyr.

Mutation

Denne ændring i cellens arvemateriale kan skyldes stråling, virus, kemikalier eller fejl under celledelingen. Et begreb som de fleste næppe vil sige har været i spil under OK18, men her er jeg ikke enig. Er sikker på, at mine celler har muteret de sidste uger – nok pga. af en virus. En ubehagelig overgrebsvirus. Mutationer kan   både kan være en fordel og en ulempe. Har endnu ikke fundet ud af, om denne overgrebsvirus er en fordel eller ulempe for mig?

Variation  

Gennem OK18 har variationen i denne gruppe af individer også været synlig. Nogle har haft søvnløse nætter, andre sover uden problemer. Nogle blander sig højlydt i debatten på sociale medier, læserbreve og demonstrationer, andre forholder sig i ro.  I en gruppe af individer på cirka 75.000 er det en evolutionsmæssig fordel med variation. Gruppedynamikken har brug for variation. I den kommende tid skal variationen bruges til at anskue – forliget – med forskellige tilgangsvinkler. Her bliver evolutionen virkelig sat på prøve …

Survival of the fittest

I 1864 formulerede Herbert Spencer sloganet “survival of the fittest” til at beskrive Darwins udviklingslære. Dette slogan skal vi lærer tage til os i den kommende tid – vi må blive de ”fittest”. Vi må tilpasse os – på den ene eller anden måde – med det forlig, som er indgået for os.

Evolution

Udvikling- en langsom og gradvis ændring af ting eller tilstande. Her må jeg jo nok korrigere for den evolution folkeskolen står overfor i dette årti med mangel på arbejdstidsaftaler, inklusion, målstyring og mangel på uddannet arbejdskraft. Der er IKKE noget i denne evolution, som er en langsom eller gradvis ændring.

I Danmark har vi haft skolepligt siden 1814 – tænk hvor evolutionen har taget os hen de sidste 4 år…


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.345 andre er allerede tilmeldt