Udskolingslærere i åbent brev: "Vi vil opleve tillid frem for kontrol"

Den nye prøvebekendtgørelse for dansk er skrevet efter model 'laveste fællesnævner', skriver en gruppe udskolingslærere fra Bagsværd Kostskole i et åbent brev på folkeskolen.dk/dansk.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Blog: Hvordan arbejder man med 'ikke-tekster' i dansk? 

Lærerne oplever, at den nye prøvebekendtgørelsen er produceret ud fra laveste fællesnævner:

"Et absolut skrækscenarie af en udbrændt doven dansklærer. Herigennem formidles det til os alle, at vi ikke er gode lærere, at vi skal holdes i kort snor og kontrolleres med flueben", skriver de i et åbent brev til Undervisningsministeriets læringskonsulenter.

Lærergruppen giver udtryk for, at de nuværende rammer for faget betyder mangel på tid til fordybelse i den daglige undervisning. I stedet bruges tiden til at sætte flueben i de fire kasser i bekendtgørelsen.

Bekymringerne i forhold til den skriftlige prøve, iPrøven, er blandt andet, at afgangseeleverne får for mange opgaver, der ligner hinanden i den journalistiske genre, og at den skønlitterære del nedprioriteres.

"Vi ser alt for sjældent en opgave i fiktion - genrer, der ellers appellerer til elevernes skrivelyst, fantasi og sproglige udtryk", skriver lærerne, der også pointerer, at prøveoplæggene er fortænkte og rammerne for stramme, samt at én censor ikke er nok, hvilket krænker elevernes retssikkerhed.

Rapport: Lærere går glip af viden, når kun en censor bedømmer prøverne 

I forhold til den mundtlige del oplever lærergruppen flere forskelle på fortolkningen af faget, når de læser bekendtgørelsen og vejledningen eller deltager på censorkursus. Beskederne er ikke de samme:

"Det skaber forvirring, stress og diskussioner på lærerværelset hvert forår".

Generelt savner lærerne tid til fordybelse med eleverne.

"Når der er krav om fire forskellige genrer i hver kasse, oplever vi, at vi ofte må nøjes med at præsentere genrer, og at vi ikke arbejder med dem og fordyber os." forklarer udskolingslærerne og afslutter med at opfordre læringskonsulenterne til dialog med det mål at forbedre fortolkningen af danskfaget, så det matcher folkeskolens formålsparagraf.

Læs det åbne brev her: 

Kritik af afgangsprøverne i dansk: Mere fordybelse og færre flueben i kasser, tak! 

Powered by Labrador CMS