Debat

Smagen af gift

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der skal ikke mange milligram stryknin i en god suppe for at gøre den dødbringende. Selv om flere af »rejseholdets« anbefalinger tager sig ganske appetitvækkende ud, slår den ramme smag af gift igennem: Fjernelse af forbuddet mod offentliggørelse af den enkelte skoles nationale testresultater vil med usvigelig sikkerhed medføre den rangordning af skolerne, der efter alles mening - rejseholdets medregnet, besynderligt nok - har ødelæggende virkninger for skolen.

Det skal fedt hjælpe, at »rejseholdet« ud over testresultaterne i forbindelse med et årligt tilbagevendende, monsterbureaukratisk, fælleskommunalt pr-show også vil have den enkelte skole til at fremlægge »resultaterne« på en række andre områder såsom samarbejdsevne, innovation/kreativitet, ansvar/selvstændighed og trivsel. Vi lever i et frit land, og den husstandsomdelte lokalpresse vil naturligvis gå målrettet efter den historie, der sælger bedst i konkurrencen om erhvervslivets reklamekroner: Rangordningen.

Følgerne er velkendte og grundigt beskrevet i den forskning, som »rejseholdet« understreger, at skolen skal tage mere alvorligt, men altså bare ikke lige her: Indsnævring af undervisningen til det, der testes i, forringede resultater på resten og demoralisering af skolen med afprofessionalisering af lærerstanden til følge. »Don't go down that road!« nærmest tryglede professor Peter Mortimore de danske beslutningstagere i sin tale ved evalueringsinstituttets tiårsjubilæum for mindre end et år siden. Han står som hovedansvarlig for OECD's anbefalinger til den danske folkeskole og er en af verdens fremmeste eksperter på evaluering af skoler.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler