Blog
0   34

Lærerens hjælpende hånd

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


De kommende afgangsprøver i mundtlig dansk er i startfasen. I den næste periode skal jeg som lærer godkende elevernes valg af prøvetekst og dernæst vejlede i efterfølgende ti lektioner – men hvad så bagefter? Hvordan sikres det, at læreren ikke hjælper eleverne for meget?

Foto: Max Pixel/google.com

 

Artiklen fortsætter under banneret

Vi skal vejlede, men vi skal ikke analysere teksterne for eleverne. Vi kan godt huske dem på kompositionen i form af berettermodellen, men eleverne skal selv finde frem til punkterne i den valgte novelle. Hvordan sikrer vi, at eleverne får lige vilkår fra klasse til klasse?

Det er fristende! Man giver lidt for meget hjælp i en situation, hvor man egentlig ikke må. For eleven skal bedømmes på det, eleven kan. Ikke hvad læreren har genereret fra sidelinjen.

Dog oplever vi sikkert alle i ny og næ klasser, der får en lidt for hjælpende hånd.

 

De voksne til prøve

Men hvad igangsætter denne lavine af gode råd, ekstra vejledning samt decideret direkte hjælp fra de voksne i klasselokalet?

Svaret findes nok i det faktum, at de fleste gerne vil have det går eleverne godt. Samtidig vil enkelte sikkert også have, at det går dem selv godt, og her ligger en af de store udfordringer.

Alt for mange lærere har en opfattelse af, at det er dem, der er til prøve.

Det er stærkt fejlagtigt!

Flere lærere kan godt have den opfattelse, at de har fejlet, hvis klassen ikke klarer sig godt. Der er naturligvis en sandhed i, at dygtige didaktikere kan hæve en klasses niveau med god og velovervejet undervisning, men vi er som lærere ude på et skråplan, hvis vi føler, at vi bliver målt og vejet på prøvernes resultat.

Der er som sådan ikke noget, der kan stoppe denne adfærd, for det hele ligger i lærerens egne hænder.

Jeg ønsker blot for elevernes videre færd, egen udvikling og faglige selvopfattelse, at de lærere, der har lidt svært ved at håndtere ”prøve-hypen”, vil trække sig lidt, så eleverne får mulighed for at udvikle sig uden en lidt for velment lærerhånd i ryggen.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.015 andre er allerede tilmeldt
SOMMERKONKURRENCE

Tilmeld dig et eller flere af nyhedsbrevene fra Folkeskolens faglige netværk og deltag i lodtrækningen om et ophold for to med ALT betalt. 

Vinderen trækkes d. 25. juni.

Sinatur -konkurrence .1png

Tilmeld dig her