Debat

Kære skoleledere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I denne tid er vi rigtig mange lærerstuderende, der bliver færdige. Fælles for os alle er, at vi har glædet os meget til at komme ud og omsætte det, vi har lært, til praksis. Desværre kommer vi ud til fyringer, sammenlægning af skoler og klasser, endnu en sænkning af det samlede timetal og - ser det ud til - massiv arbejdsløshed. Vi er en broget flok med hver vores erfaringer og kompetencer. Nogle af os har flere år på bagen end andre, vi har erhvervserfaring, erfaring med egne og andres teenagere og vældig gode it-kompetencer.

De af os, der vælger at blive lærere i en mere moden alder, har desuden en gennemtænkt plan med, hvorfor vi vælger lærergerningen, ligesom vi har vist vores parathed til at lære og til at forandre.

Det gør os til anderledes nyuddannede, hvilket desværre ser ud til at virke afskrækkende på jer og jeres ansættelsesudvalg. Egentlig havde mange af os vel håbet, at det ville give os et fortrin, når der skal indkaldes til ansættelsessamtaler, at vi er nyuddannede, men med massiv livserfaring, egne store børn og en dyb refleksion over, hvad vi vil med lærergerningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Kære skoleledere: Hvad skal der til, for at vi kan få foden indenfor? Hvad er det for kompetencer, I efterspørger?

Vi er rigtig mange om buddet, men hvis livserfaring, modenhed, evne til refleksion og forandring, it-kompetencer og gode karakterer ikke er nok til, at vi kan komme i betragtning, hvad skal vi så supplere med, mens vi som nyudklækkede arbejdsløse venter på forhåbentlig bedre tider?

Personligt havde jeg håbet på 20 udfordrende og spændende år i en folkeskole i forandring, hvor jeg kunne være med til at sætte mit præg på kommende tiders måde at holde skole på.

Powered by Labrador CMS