Debat

Ansvar for egen læring?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil gerne takke formanden for Lærerforeningen, Anders Bondo Christensen, for svaret på mit spørgsmål vedrørende ansvar for læring kontra undervisningen i seneste nummer af Folkeskolen. Desværre er der noget, der tyder på, at jeg ikke fik formuleret mig præcist nok, idet han i sit svar giver udtryk for, at jeg skulle argumentere for fralæggelse af ansvar (for undervisningen), selvom det er læringen, jegomtaler. Vil hr. Anders Bondo Christensenvenligst derfor forklare, hvorfor han - stik imod det der undervises i på seminarierne - mener, at man kan lære for andre mennesker, og eventuelt hvordan?

Hvorfor har man ikke ansvar for egen læring?

Svar

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg tror ikke, at jeg har misforstået dig. Det var derfor, jeg skrev det svenske udtryk: »Undervisning er,hvordan viden organiseres, så mennesker bedst lærer sig den«. Jeg er helt med på, at vi ikke kan proppe viden ned i eleverne. Derfor foretrækker jeg også formuleringen i forrige formålsparagraf: Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder ...« frem for den nuværende formulering: »Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder ...«.

Men netop fordi undervisning i folkeskolen er, hvordan viden bedst organiseres, så eleverne lærer sig den, mener jeg, atdet er forkert at tale om ansvar for egen læring som et grundprincip i folkeskolen.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF

Powered by Labrador CMS