Blog
1   8

Puberteten og seksualitet

Abonner på nyt om Mayamarie Munkholm i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Fagdag om puberteten og seksualitet

Fornylig holdte jeg en fagdag for den ene 7. klasse som jeg har i biologi om puberteten og seksualitet.  I begyndelsen af dagen startede jeg med en fælles optakt i klassen, hvor eleverne lavede en brainstorming på, hvad der kendetegner puberteten både fysisk (ydre) og psykisk (indre), og vi så nogle kortfilm fra hjemmesiden www.migogminkrop.dk. 

Derefter fik pigerne og drengene hver især udleveret en faglig tekst om deres køn og puberteten, og som de skulle genfortælle for hinanden af det samme køn.

Derefter delte jeg drengene og pigerne. Drengene skulle se en film om puberteten/drenge på CFU film/tv, mens pigerne skulle lave forsøg med forskellige menstruationsbind.

Hos pigerne begyndte jeg med et kort oplæg om, hvad der sker med kroppen, når man kommer i puberteten, og hvad det vil sige at få menstruation. Jeg havde printet nogle plancher fra Sex og Samfund i A3 format. Pigerne arbejdede i grupper, og de skulle teste nogle forskellige menstruationsbinds sugeevne, klæbeevne, pasform, blødehed og med og uden vinger. Pigerne brugte en pipette og væske blandet med rød frugtfarve.Vi fik en snak om, hvor meget man bløder, og vi fik regnet os frem til, at der i gennemsnit kommer 4 mL blod i et menstruationsbind, der skiftes ca. 5 gange i løbet af en dag i 5 dage. De skulle også forberede et oplæg om deres forsøgsresultater, og hvad menstruation er for drengene senere på dagen.

Artiklen fortsætter under banneret

Efter 1 time byttede vi, så pigerne så en film om puberteten/piger, og drengene skulle i gang med deres forsøg. Drengene skulle efter, at jeg havde holdt et kort oplæg, lære at sætte kondommer på en attrap, og hvor de skulle begynde med at læse en brugsanvisning fra apoteket, og de arbejdede i mindre grupper. Jeg havde rigeligt med kondomer til undervisningsbrug. Derefter skulle de teste nogle forskellige typer kondomers strækkeevne, og om det var let at tage ud af pakken, og om hvor let det var at tage på. Drengene skulle ligeledes forberede et oplæg til pigerne, og de skulle stå for at lære pigerne, hvordan man sætter et kondom på, og komme med argumenter for, hvorfor man skal bruge det i forhold til kønssygdomme og forebyggelse af uønsket graviditet.

Efter drengene og pigerne havde holdt deres oplæg, og hvilket var en rigtig god oplevelse, sluttede vi med en kondomstafet. De kondomer vi brugte til stafetten var nogle, hvor udløbsdatoen var overskredet, og der var flere af disse som sprang. Det var ikke alle der havde lyst til at deltage, men de ville gerne kigge med og heppe på.

Nogle dage senere rygtes det til den anden 7. klasse som jeg også har, at deres parallelklasse havde haft en fagdag om puberteten og seksualitet, og at de også gerne vil have en fagdag, og det har jeg så lovet dem efter sommerferien:-)


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.466 andre er allerede tilmeldt