Blog
2   6

Det er ikke nok at være klog nok

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Professor og tidl. formand for Børnerådet, Per Schultz Jørgensen, giver i nedenstående video sit bud på, hvorfor børn i dag mere en nogensinde før har brug for karakterdannelse. Som lærere har vi her et stort ansvar, når vi skal hjælpe vores elever til at finde et indre kompas.

Børn har brug for indre styring. Børn har brug for selvforståelse. Det skal vi hjælpe dem med.

Jeg er ikke tidligere stødt på videoen fra Per Schultz Jørgensen, men den lægger sig lige i slipstrømmen af den aktuelle diskussion om nationale test og om børn, der konstant skal måles og vejes. Det er ikke noget at sige til, at man kan frygte at blive fundet for let.

Artiklen fortsætter under banneret

Budskabet drejer sig om karakterdannelse. Den del af børns dannelse, der skaber det hele menneske. Der, hvor barnet kan se sig selv og kender sig selv. Det har fundet frem til en indre styring, der kan guide i de mange komplekse valg, der møder barnet i daginstitutionerne og i skolen. Videoen har et par år på bagen, men budskabet er ikke blevet mindre væsentligt.

Den ensrettede vej til selvstændighed

Vi lever i en virkelighed, hvor børn kan have rigtig svært ved at finde et ståsted, når de konstant skal omstille sig til forandringer. Det gør dem rastløse og til tider bange. I mødet med nationale test stilles børnene her over for en virkelighed, der fungerer så langt fra deres egne præmisser, som det nærmest er muligt at komme. Som har det ene formål at påvise, om de er kloge nok. Hvad det så end måtte indebære.

Det er bare ikke nok i sig selv, fremhæver Schultz Jørgensen.

Børn lærer ikke at tro på sig selv gennem tests, hvor indskolingselever kan sidde op til to timer med samme test, før den bliver grøn, og barnet kan slippe væk. To timer! Jeg kan slet ikke holde ud at tænke på, hvor mange tanker om egen utilstrækkelighed, der kan nå at gå gennem hovedet på det barn undervejs.

Efterfølgende skal vi lærere så samle barnet op og hjælpe det med at genfinde troen på, at læring kan være både sjovt og gavnligt for barnet selv. Det gør vi gerne, fordi mange af os oprigtigt tror på, at vi kan gøre en forskel i børnenes liv. Til trods for, at man fra visse politiske sider mener, at der kommer gode, dannede, refleksive og ikke mindst selvstændige mennesker ud af ensretning.

Jeg er ikke i tvivl om, at der ligger et kolossalt arbejde i at hjælpe vores elever til et indre kompas, men jeg gør gerne forsøget. Der er brug for det, når børns virkelighed ind imellem stritter i alle verdenshjørner.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.578 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.233 andre er allerede tilmeldt