Blog
0   12

Er natur og teknologi måske skolens væsentligste fag?

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


JA – men hvad er problematikkerne i faget? Jeg nævner i flæng – mangel på faglige kompetencer, mangel på faglokaler og materiale, kæmpe spænd i den faglige viden læreren skal besidde, få timer og måske en generel manglende respekt for N/T lærere.

Flickr/ cuba gallery

Fra nysgerrighed til frafald

Artiklen fortsætter under banneret

Når de små poder begynder i 0.klasse er de (fleste) fyldt med iver, gejst og nysgerrighed. De lærer at læse og regne. De møder også skolens måske væsentligste fag – natur og teknologi. I faget skal eleverne møde den omverden, som de er en del af: naturen, teknologien, mennesket og miljøet. Kimen til deres naturvidenskabelige rejse lægges i N/T faget.

”I natur/teknologi skal elevernes egne oplevelser, undersøgelser og erfaringer prioriteres og indgå i en tydelig kontekst og i relation til omverdenen. Den praktiske og undersøgende undervisning, der ofte foregår uden for klasselokalet har en fremtrædende plads i arbejdet med elevernes læring i natur/teknologi. ”

www.emu.dk/modul/vejledning-faget-naturteknologi

I citatet er det fundamental, at undervisningen skal være praktisk og undersøgende. Men er den det?

Faget er som overbygningens naturfag opbygget om de fire kompetencer: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

Undersøgelseskompetencen burde står stærkest – hvis undervisningen skal være praktisk og undersøgende.  Men gør den det?

Vi burde sende de mest nysgerrige elever til overbygningen med dette fag. Men gør vi det?

Lærerens rolle

63% af landets N/T lærer har kompetencedækning i faget - dvs. deres leder har sagt god for, at de kan dække faget. Jeg er selv en af den slags lærer – naturfagslærer fra overbygningen, men ingen linjefag i N/T. Kan jeg undervise i faget – ja, men jeg kommer til kort. Specielt i teknologi delen, her kunne mine elever være bedre tjent med en linjefagsuddanet N/T lærer. Her skal stoltheden begraves, og hjælp skal hentes ind i klassen – fra en kollega eller udefra.

Lad os satse på at en del af de 180 millioner, som er sat af til naturfag i årene 2018 til 2024, ikke kun teoretisk bliver brugt på en opkvalificering af faget, men også i praksis!

JA - både til dannelse og uddannelse

Hvis elevernes lyst og nysgerrighed slukkes i natur og teknologi, så kæmper de sig igennem naturfag i overbygningen. Når de skal vælge ungdomsuddannelse bliver naturfagene fravalgt, ligeledes et fravalg ved uddannelsesvalg.

Så svaret er JA natur og teknologi er skolens væsentligste fag, både når det gælder dannelses og uddannelse.  

 Q.E.D.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.314 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om naturfag

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om naturfag?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.