Blog
0   4

5 idéer til produktorienteret digital naturfagsundervisning

Abonner på nyt om Clio i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan kan du arbejde produktorienteret i naturfag? Det får du fem idéer til her.

Ud med den kedelige, ufuldstændige PowerPoint-præsentation og ind med andre typer af digitale produkter. Her kommer nogle forslag til, hvordan man kan lave andre former for digitale produkter i naturfag.

Hvorfor skal man tænke på, at eleverne skal lave et produkt, når eleverne har naturfagsundervisning? Svaret er som sådan ganske enkelt. Ved at lave et produkt med fagligt indhold hænger eleverne deres viden op på en knage, som de kan huske i længere tid, og de får arbejdet indgående på forskellige måder med kommunikationskompetencen.

 

Video

Eleverne har nærmest altid telefonen ved hånden og dermed også en masse muligheder for at dokumentere, hvad de laver i deres selvstændige arbejde. Video og videoproduktion er derfor en hel naturlig konsekvens af dette digitale redskab. Med video kan man vise og forklare, hvad der sker i forsøg eller med modeller af virkeligheden. Det er dog vigtigt, at eleverne ikke blot gengiver, men at de bruger og forklarer, hvad der sker i videoklippet. Et godt eksempel på et forsøg, der viser denne tankegang, er forsøget i linket nedenunder.

Se et eksempel her.

 

Speak

Speaken, der også bliver kaldt voiceover, sætter eleverne i en situation, hvor de i nuet skal beskrive, forklare og perspektivere, hvad de arbejder med. Netop det – at speaken er live – gør, at det bliver tydeligt for læreren og eleverne, om eleverne kan formidle deres viden og færdigheder til kameraet. Speaken bliver med andre ord autentisk.

Se et eksempel her.

 

QR-koden

Man siger, at vil man gemme en statshemmelighed, skal man bare gemme den bag en QR-kode. Ikke desto mindre kan QR-koder være et rigtig godt værktøj for eleverne til at vise og videreformidle, hvad de har lært. Det kunne fx være i forbindelse med, at eleverne laver vejledninger for, hvordan man skal gebærde sig i laboratoriet.

Se et eksempel her.

 

Den skrevne artikel

Artiklen og avisformatet er en anden indgang til naturvidenskaben. Avisproduktionen ligger normalt i dansk, men avisproduktion med naturfagligt fokus giver eleverne mulighed for at beskrive naturfaglige processer og med deres egne ord forklare, hvilke konsekvenser processen eller fænomenet har for levevilkårene.

Et eksempel på artikelskrivning i naturfag er fx tsunamien 2004. Det er en begivenhed, som elever i skolen i dag ikke kan huske, men via filmklip og læsning om emnet skal eleverne selv videregive og bruge deres viden til at lave en populærvidenskabelig artikel.

Se et eksempel her.

 

Radiomontage

Hvis eleverne skal lytte til P1’s Natursyn, falder de i søvn efter 10 minutter. Men radiomontagen og egenproduktion af radio kan være et perfekt produkt, som eleverne kan producere og bruge til at formidle deres viden om et bestemt emne. Et eksempel på, hvordan radiomontagen kan bruges, er fx forløbet om klimazoner og plantebælter. Her har radiomontagen en helt central rolle.

Se et eksempel her.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.363 andre er allerede tilmeldt