Blog
5   12

Hvorfor skal billedkunstlærere være linjefagsuddannede?

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Sådan spørger en af medlemmerne på Facebooksiden for Danmarks billedkunstlærere Landsforeningen.

Et andet medlem af Facebooksiden kvitterer med tanken: Hvad nu hvis nogen spurgte ”Er der nogen, der kan fortælle, hvorfor det er matematik, biologi dansk osv. lærere, der skal have deres fag?” Sammenligningen er interessant i en tid, hvor linjefagskompetencer står højt på listen i nogle fag, men en håndværksmæssig uddannelse fremhæves som kompetencegivende for undervisning i andre fag.

Jeg mener ikke, at det kan diskuteres, om en underviser skal have fagfaglig kompetence - selvfølgelig skal en underviser det!

Jeg mener ikke, at det kan diskuteres, om en underviser skal have undervisningskompetence - selvfølgelig skal en underviser det!

Hvis jeg så kigger på mig selv, kan det være svært at vurdere, hvad der vejer mest på min vægtskål ift. måden, jeg varetager min billedkunstundervisning. På den ene side, har jeg min læreruddannelse, som har åbnet mine øjne, udfordret mig og klædt mig teoretisk på til mit job, men på den anden side har jeg masser af praktisk erfaring. Selvfølgelig er der også praktisk erfaring på læreruddannelsen, men efter min mening er det alt for lidt praktik.

Artiklen fortsætter under banneret

I mit tilfælde, manglede jeg nogle HF-fag, da jeg havde besluttet mig for at læse til lærer. Derfor måtte jeg vente lidt med seminariet, og i det år kontaktede jeg alle de lokale skoler og tilbød mig som vikar. Jeg ville prøve kræfter med jobbet og teste min beslutning. Det er et af de bedste valg, jeg har taget i mit liv. Jeg fik 6 måneder i en 1. klasse på en lille skole i et velfungerende villakvarter uden for Herning, Jeg fik 3 måneder på en skole med en stor andel af elever af anden etnisk herkomst en dansk og jeg fik et par måneder på en af områdets store skoler. Praksiserfaring - ikke praksischok, før jeg overhovedet gik i gang med læreruddannelsen. Undervejs på læreruddannelses holdt jeg fast i at tage i mod vikariater, så jeg hele tiden havde et ben i virkeligheden.

I slutningen af min læreruddannelse fik jeg et job som omviser på et lokalt kunstmuseum. Dette job greb om sig, og jeg fik en stilling som formidlingsinspektør med ansvar for undervisningsmateriale og skoletjenesten. Hvorimod min tidligere erfaring var i forskellige fag, var hovedvægten af arbejdet på museet fokuseret på og med udgangspunkt i billedkunst. Jeg kan dog ikke benægte, at mine øvrige fag, dansk og historie, konstant var med på sidelinjen eller i tværfaglige sammenhænge.

Efter nogle år i museumsverdenen vendte jeg så tilbage til folkeskolen. Selvfølgelig var der ting, som jeg nu skulle genlære, og her har jeg virkelig haft glæde af min læreruddannelse, men min erfaring med at arbejde med billedkunst på alle mulige og umulige måder i museumsverdenen giver mig et helt utroligt overskud i min billedkunstundervisningen. Jeg tænker hurtigt, og jeg føler, at jeg har en faglig ro og et fagligt overskud, som gør mig i stand til at undervise i billedkunst på lige den måde, jeg gerne vil.

Og hvad er det så jeg vil? Jeg vil lave billedkunstundervisning, som giver den enkelte elev mulighed for at lære, udvikle sig og vokse. Jeg vil lave undervisning, som giver den enkelte elev følelsen af at lykkes, og jeg vil arbejde med mit fag i og med arbejdsglæde både for mig og mine elever. For at kunne lykkes med det, ville jeg nødig undvære noget som helst at ovennævnte - hverken min praktiske erfaring eller min gode uddannelse!

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.534 andre er allerede tilmeldt