Blog
0   10

HistorieLab viser nuanceret billede af Besættelsen.

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Med ny temaside tages vi med rundt om Besættelsen og præsenteres for kilder, der ikke er bange for at rejse kontroversielle spørgsmål, omend der kunne stilles flere.

Vi nærmer os atter årsdagen for Danmarks besættelse i 1940, og HistorieLAb har gjort klar til undervisning om De fem forbandede år.

På temasiden har man samlet en række kilder og undervisningsforløb, der skal skærpe elevernes indsigt i selve Besættesen. Da nærværende blogindlæg ikke er en egentlig anmeldelse, men snarere en omtale, har jeg har tilladt mig at indsætte de tre nedenstående punkter fra HistorieLabs egen præsentation af temasiden, ”2. Verdenskrig og Danmarks besættelse”

Artiklen fortsætter under banneret

 

  • Undervisningsforløb, der lægger op til at eleverne arbejder med kilder og historiske problemstillinger, samtidig med at de opnår et historisk overblik og en sammenhængsforståelse for perioden.
  • Udgivelsen 9. April Live, der gennem mere end 60 historiske nedslag, giver et grundigt indblik i tiden forud for den danske besættelse.
  • Faglige artikler fra det historiedidaktiske tidsskrift RADAR, der undersøger danskernes holdning og viden om den 9. april, og hvordan man som underviser håndterer ømtålelige emner såsom tyske soldaters minerydning i historieundervisningen.

Ikke mere enkelt end enkelt

Jeg har før anfægtet, at mange undervisningssites lider under manglende fordybelse i de enkelte temaer. I forsøget på at favne bredt, indeholder forløbene ofte meget korte fagtekster, der som de fineste smutsten skøjter herover komplekst historisk stof. Bevares, der skal heldigvis også være plads til historielæreren, men jeg kan til tider frustreres, ja, intet mindre, over hvor kortfattet man vil være bekendt at formulere sig. Niels Bohr fremhævede, at man bør formidle fagligt stof så enkelt som muligt, men så heller ikke enklere. Det kunne en del undervisningssites for udskolingselever lære lidt af.

Temasider som den her omtalte giver mulighed for den efterspurgte fordybelse. Stoffet er omfangsrigt, selv om jeg blev skuffet på baggrund af overskriften, ”Omtålelige emner i historieundervisningen”. Her fandt jeg så kun et enkelt tema om tyske soldaters rydning af miner langs den jyske vestkyst i sommeren 1945 og omtale af Martin Pieter Zandvliets spillefilm fra 2015, ”Under sandet”. Med al respekt for filmen, men hvor er temaet om stikkerlikvideringer og sortbørshandel under krigen? Hvor er diskussionen om, hvorvidt angrebet på Shellhuset og fejlbombningen af Den Franske Skole på Frederiksberg, Operation Kartago, var tragedie eller triumf? Her havde jeg håbet på mere. Det kan måske tilføjes senere.

Bortset fra denne detalje, og en småskuffet historielærer, så er her undervisning til mange timer, og det er bare at gå ind og kigge. Tjek 9. April Live. Det ser ret interessant ud. Om ikke andet, så skal det ses igennem mhp. næste skoleår.

Nyd foråret derude.

historielab.dk/til-undervisningen/tema/2-verdenskrig/

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.579 andre er allerede tilmeldt