Undervisning med effekter

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Godt 200 fynske skoleelever er blevet gladere for naturfag. De føler sig gode til fagene og har fået mere mod på at gå videre i en gymnasial uddannelse, efter at de har deltaget i et projekt på det naturvidenskabelige museum Naturama i Svendborg. Fire-fem gange om året i tre år har de fået undervisning på Naturama, og to gange har Naturamas formidlere undervist dem i deres lokalområde. Ingredienserne har været lys- og lydeffekter og dramatiseringer:

»Naturama er bygget op som et videnskabsteater, hvor selve hjertet i udstillingen er scenen, hvor genstande/de udstoppede dyr er placeret som skuespillere, og rummet har bevægelige lamper og teaterlys, som kan give alle dyrene forskellige udtryk. Rummet kan iscenesættes som alle biotoper og klimabælter i Nordeuropa og det arktiske. »Vi kan lave tordenvejr, regnvejr og snestorm«, siger projektleder Simon Hoegmark. »Vi kan ved hjælp af disse virkemidler skabe den store dramatiske fortælling, hvor formidleren bevæger sig rundt i udstillingen med headset og fjernbetjening for at styre lys, lyd og film. Disse effekter bruger vi til at lave de rette stemninger til at fortælle om nogle af de fantastiske rejser, naturvidenskabelige forskere har været på, og om hvordan man har udforsket biologien i dyrene, eller om fangerhistorier fra Grønland og pelsjægere fra Sibirien«.

Rapporten »Naturfag skal opleves!« kan hentes på uvm.dk