0   200

Børn med Downs syndrom i almindelig folkeskole

I Norge går børn med Downs syndrom i almindelig folkeskole. Ofte starter de ét år senere end andre børn, fordi de ikke har smidt bleen.

»Almindelig skole giver de her børn mange store udviklingsmuligheder. Men den norske skole kan blive bedre til at tilpasse sig og arbejde for, at de her børn inkluderes endnu bedre«, siger Anne-Stine Dolva til skolporten.se

Artiklen fortsætter under banneret

Hun er selv norsk, men har for nylig skrevet afhandling på det svenske Karolinska Institutet i Sverige om inkludering af børn med Downs syndrom i almindelige skoleklasser.

Eleverne har en støttepædagog, som i høj grad fungerer som vejleder og kommunikationshjælper i elevens samspil med de andre børn i klassen. Anne-Stine Dolva konkluderer blandt andet, at der er behov for meget mere forskning i den specielle rolle, man som pædagog eller undervisningsassistent har, når man skal hjælpe et barn med at kompensere for et handicap, der ikke er motorisk, men intellektuelt.

Anne-Stine Dolva: »Children with Down syndrome in mainstream schools: Conditions influencing participation« kan hentes på skolporten.se


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.283 andre er allerede tilmeldt