Læringskonsulent Lene Laursen fra Undervisningsministeriet fortalte om den nye prøvebekendtgørelse og ministeriets fortolkning af den. Hun sagde, at reglerne fra i år stiller store krav til de tilsynsførende.

Nye prøveregler: Ingen engelske sange i ørerne under den skriftlige prøve

Ingen billeder i opgaverne. Og ingen musik i ørerne med engelske gloser under prøven i engelsk. Det er en del af den nye prøvebekendtgørelse, der begrænser internetbrugen, bekræftede læringskonsulent Lene Laursen på Sproglærerforeningens konference i Vejle.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Begrænset adgang til hjælpemidler på internettet, ingen musik i ørerne og skærpet tilsyn under de skriftlige prøver.

Undervisningsministeriet har taget ved lære af de dårlige erfaringer i fjor, hvor det især gik galt ived skriftlig engelsk i 9. klasse. Mange elever surfede på nettet stik imod reglerne, og ministeriet har skærpet reglerne også for engelsk i den nye prøvebekendtgørelse.

Ministeriet præciserer: Ingen internet til afgangsprøverne

24.januar kom prøvebekendtgørelsen, og den blev kritiseret af blandt andre DLF for at komme så sent. På Sproglærerforeningens sprogkonference i Vejle i går bekræftede læringskonsulent Lene Laursen, at der er strammet op med hensyn til adgangen til internettet. Dog skal eleverne ved  en række af prøverne fortsat kunne bruge de tilladte hjælpemidler, de er vant til i undervisningen, og hvis disse ikke kan tilgås offline, kan skolelederen give tilladelse til at eleverne benytter dem på internettet.

Riisager: Ministeriet har desværre vejledt uklart om internet ved prøven

Engelske sange forbudt

I sprogfagene må der for eksempel kun undtagelsesvis bruges internettet, nemlig hvis skolen ikke har adgang til opdaterede ordbøger, der kan ligge lokalt på computerne.

"Men skolelederen skal give adgang til internettet til onlineordbøger i de tilfælde. Det dur ikke at hente nogle gamle ordbøger i kælderen. Det er også i orden at tilgå grammatiske oversigter via nettet. Men billeder må ikke anvendes i opgaverne, ligegyldigt om de ligger på computerne eller er fra internettet", fortalte Lene Laursen.

Frank Lacey fra Sproglærerforeningen ville vide, om det er korrekt, at eleverne til engelskprøven end ikke må høre engelsk musik i deres høretelefoner.

"Ja, det er korrekt at eleverne eksempelvis i engelsk ikke må høre engelske sange. Vi har ikke skrevet det i vejledningen, men det tolkes sådan, ligesom der heller ikke må søges inspiration til sprogproduktionen på internettet", sagde Lene Laursen.

Skoleleder vil give eleverne lov at bruge internet ved prøven

Bedre tilsyn

"Dette stiller enorme krav til de tilsynsførende. Det er meget vigtigt, at den tilsynsførende kender reglerne", sagde Lene Laursen, der foreslog, at lærerne hjælper med at forklare reglerne grundigt til de tilsynsførende.

 "I fjor fik vi mange stile ind med billeder på, og der var brugt Google Translate. Hvorfor blev det ikke stoppet? Det må være fordi, nogle af de tilsynsførende ikke har vidst, hvad de skulle se efter", sagde Lene Laursen.

Fra salen kunne en lærer fortælle, at nogle elever har fundet en metode, så det ikke kan spores på computeren, at de har brugt Google Translate.

"Det er ikke let det her", konstaterede Lene Laursen.

RUC's rektor:  Fremmedsprog bør indgå i alle fag

Tydeligere krav til ordbøger

Brugen af ordbøger er som nævnt fortsat tilladt, men det er også begrænset, hvilke ordbøger eleverne må anvende, da nogle såkaldte ordbøger minder om et leksikon og kan "forære" eleverne for megen tekst. Her er der lavet følgende præciseringer som er nye fra i år:

  • Ordbogen må kunne give information om et ords betydning/betydninger, ordklasse, evt. køn og evt. bøjning.
  • Der må være korte, løsrevne sætningseksempler på brug af ordet i en specifik sammenhæng, men ikke længere sammenhængende tekst.

Selv om der fortsat må anvendes grammatiske oversigter er der også her tydeliggjort i prøvevejledningerne, at disse skal være kortfattede og ikke må give eleverne forklarende vejledning:

  • Der må gerne være et sætningseksempel på det grammatiske område.
  • Grammatiske oversigter må ikke have karakter af huskelister. Der skal være tale om oversigter, som eleverne selvstændigt kan bruge til opslag, men som ikke giver vejledning.

Om de mundtlige sprogprøver sagde hun, at der fra lærer og censor vil blive lagt mere vægt på, at eleverne kan kommunikere forståeligt og klart og vise forståelse for sammenhængen mellem kultur og sprog, frem for at fokusere på grammatiske fejl - dette gælder i lidt mindre grad i de skriftlige prøver, hvor eleverne har bedre tid til overveje grammatikken, sagde hun.

Skriftlig besvarelse med dokumenteret internet

Blandt de mange fremmødte på Sproglærerforeningens sprogkonference rejste præciseringen af reglerne mange spørgsmål til læringskonsulent Lene Laursen.

Hun opfordrer lærerne til at abonnere på #FP Nyt, som udsendes fra ministeriet, blandt andet med detaljer om prøverne, for eksempel at prøven i tysk nu er todelt.

Til sommer er der også for første gang digitale selvrettende prøver som en del af den skriftlige engelskprøve. Læs mere i Lene Laursens PowerPoint-oplæg: