Debat
0   0

Frivillige hjælper med at skabe "stjernelæsere".

Nyt udviklingsprojekt i Frederikssund, Egedal og Herlev biblioteker og skoler skaber øget læselyst hos børn i 10-13 års alderen. Involvering af frivillige i børns læsetræning er et af midlerne.

Af konsulent Hanne Marie Knudsen, Konsulentfirmaet Knudsen Syd.

Hanne Schou er én af de 14 frivillige ildsjæle, som har meldt sig til at hjælpe 15 heldige børn til at blive ”stjernelæsere”. To gange om ugen mødes den frivillige med sit ”stjernelæser-barn” på biblioteket.

Artiklen fortsætter under banneret

”Det vil være så fedt at hjælpe et barn med at knække læsekoden!” siger Hanne Schou, frivillig i Egedal Bibliotekerne.

Men også i Frederikssund og i Herlev har frivillige meldt sig som læsevenner. I Herlev er det lykkedes at rekruttere 6 frivillige med særlige interesser indenfor de naturvidenskabelige fag. Her er de frivillige i samarbejde med biblioteket med til at understøtte ordkendskab og læsning i natur og teknologi. I Frederikssund har 6 kvinder meldt sig. De fleste er på efterløn eller er pensionerede og har en baggrund som fx lærer, pædagog, sygeplejerske, jurist og præst. Kendetegnende er også en fælles motivation om at videregive dén læseglæde, de selv har oplevet som barn. Flere giver udtryk for, at de har savnet et frivilligt arbejde, hvor de kan bruge deres erfaringer fra et langt arbejdsliv.

Målrettet rekruttering af frivillige

Biblioteksmedarbejdere fra de tre kommuner har gennem et par måneder rekrutteret frivillige på forskellige måder: Ved at ”prikke” på skuldre, gennem annoncering og gennem skolernes netværk og kontakter. DKs Lærerforenings Pensionistklubber har også være behjælpelige med at knytte kontakter. Derefter har biblioteksmedarbejderne sammen med de lokale læsekonsulenter arbejdet med at finde det rette ”match”: Der er dannet ”par” mellem de børn på mellemtrinnet, som trænger til læsestøtte eller de, som gerne vil læse meget mere og de lokale frivillige.

Frivillige bliver klædt på

Alle frivillige bliver ”klædt på” i et tæt samarbejde mellem de involverede læsevejledere og biblioteksmedarbejdere fra skole og bibliotek. Med faglige workshops hvor læsekonsulenter fra de tre kommuner har introduceret læseudvikling, forventninger til sproglige fokuspunkter samt hvilke tekster, der er relevante for børnene. Bibliotekernes tovholdere har varetaget introduktioner til selve frivilligarbejdet med aftaler og tavshedspligt og fortalt om børnebibliotekernes muligheder. Dertil har både børn og frivillige fået en t-shirt med stjernelæserlogoet, og en kinabog eller en mappe, som parrene selv beslutter, hvordan de vil bruge.  

I Egedal og Frederikssund har biblioteksmedarbejdere og læsepædagoger har foreslået de frivillige, at de fotokopierer forsiderne af de bøger, børnene har læst, og at børnene derefter klistrer kopien ind og giver den stjerner. På hvert bibliotek er der fremstillet en lille stjernelæser-kreakasse med lim, sakse, stjerner m.m.

Biblioteksmedarbejderne afholder kaffemøder med de frivillige ca. en gang om måneden og sørger for løbende at tilbyde relevant og spændende litteratur og ”servicerer” de frivillige ved at skabe en hyggelig stemning omkring læseaktiviteterne. Tovholder i Herlev Kommune Sandra Paldrup fortæller, at ” – i Herlev afslutter de frivillige hver undervisningsdag med en mindre evalueringsrunde med ”hvordan er det gået og hvad gør vi mere af næste gang”.

 ” – selvom de frivillige ikke kender hinanden, så går snakken nemt, for de har jo en fælles interesse ift. børn og læsning!” fortæller kulturformidler Mette Sonnenborg, Frederikssund Bibliotekerne.

Der er brug for nye måder at læse på.

Og der er brug for handling. Det vidner den nye landsdækkende læseundersøgelse fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker også om. Rapporten fortæller bl.a., at læselysten falder, når børnene er omkring 5. klasse og det er også her, at faldet i læsning er størst[1].

Aktørerne i Frederikssund, Egedal og Herlev kommuner vurderer, at der er behov for nye måder at læse på og nye didaktiske måder at lære på.  

Læseaktiviteterne med frivillige i Læseløftprojektet understøtter det eksisterende arbejde i skolerne. Således har projektet i Herlev kommune fx fokus på, hvordan eleverne i 4. klasse læser fagtekster. Derfor har de frivillige fået en særlig introduktion til, hvordan der målrettet kan arbejdes med at forstå fagtekster indenfor de naturvidenskabelige fag. Og metoderne må gerne være kreative:

”Ej.. vi troede, vi skulle sidde og høre en hel masse, men så skulle vi også lave noget…” (citat barn, Kildegårdsskolen i Herlev)

Børnene skal blive bedre læsere

Læseløftprojektet skal først og fremmest give øget effekt for børnene. Et vigtigt succeskriterie i projektet er således, at læseglæden for de enkelte børn bliver stimuleret. I Herlev er der endvidere forventninger om, at børnene på sigt også bliver bedre til både at læse og forstå begreber og tekster indenfor natur og teknologi.   

” - men vi håber naturligvis også, at de frivillige bliver så engagerede og ”bidte” af arbejdet, at de fortsætter efter projektets afslutning i efteråret 2018” fortæller tovholder og børnebibliotekar Hanne Lund, Egedal Bibliotekerne.

” Vi mener, projektet er en stor fordel for børnene, fordi en kendt frivillig kan give en anden individuel opmærksomhed end en lærer, der skal favne 24 elever”, siger biblioteksleder Kirstine Lundsgaard, Frederikssund Bibliotekerne, og fortsætter: - ” vi ved nu, at frivillighed i skolerne er velkomment!”.  

Fakta:

Projekt Læseløft har hentet inspiration i bl.a. Holland, hvor involvering af frivillige i børns læsetræning gennemføres med stor succes. Her arbejder man bl.a. med målrettede rekrutteringsforløb overfor forældre, bedsteforældre og naboer. De frivillige tilbydes forskellige workshopforløb, hvor de lærer, hvordan man kan støtte op om det enkelte barns læsetræning og læselyst på biblioteket, i hjemmet og i skolen. Som et supplement til skolernes undervisning.

Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen i 2017-2018 og gennemføres i samarbejde med konsulentfirmaet Knudsen Syd.

 

[1] Tænketanken Fremtidens Biblioteker, 2017: ”Børns læsevaner 2017: Overblik og indblik”.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.284 andre er allerede tilmeldt