Blog
0   23

Skoler har brug for ordblindevejledere

Abonner på nyt om Alinea i dit personlige nyhedsbrev.


Jeg er uddannet audiologopæd fra Københavns Universitet og har sammen med lektor Elisabeth Arnbak gennem to skoleår fulgt ordblinde elever og set på deres brug af oplæsningsstøtte i læsning og ordforslag i skrivning.

I forbindelse med dette arbejde, kunne vi se, at de ordblinde elever har stor gavn af at bruge støtten i konkrete læse- og skriveopgaver, men at de på trods af dette ikke benytter sig af den i skolehverdagen.

Jeg synes, det er paradoksalt, at de ordblinde elever ikke får integreret it-støtten, når de tilsyneladende har stor gavn af det.

Artiklen fortsætter under banneret

Der er ingen tvivl om, at det kræver en kæmpe indsats at få it-støtten til at fungere i skolehverdagen. Derfor mener jeg, at skolerne har brug for ordblindevejledere. En ordblindevejleder skal have indgående kendskab til både it og læsevanskeligheder, så vedkommende både kan afhjælpe tekniske problemer, men også tænke pædagogisk i forhold til den enkelte elev. It-støtten kan nemlig ikke erstatte ordblindeundervisningen, den skal være en del af den pædagogiske indsats og samtænkes med de øvrige tilbud.

Ordblindevejlederen skal være tovholder og vejlede klassens øvrige lærere om, hvordan de bedst støtter den ordblinde elev i de enkelte fag. Der er ikke tale om en one size fits all, og det kræver stor ekspertise at hjælpe ordblinde elever med at udvikle deres læse- og stavefærdigheder.

Man skal lære den ordblinde elev at bruge sine redskaber strategisk i forhold til konkrete opgaver. Her kan de ordblinde elever have gavn af tips og tricks fra andre ordblinde. Man kan fx have åbne ordblindeværksteder, hvor elever udveksler erfaringer og spørger ordblindevejlederen til råds.

Det er ikke nogen nem opgave, men det er ekstremt vigtigt for de ordblindes faglige udvikling og fortsatte uddannelsesmuligheder, at der på skolerne afsættes ressourcer, så skolens læseeksperter kan varetage opgaven på forsvarlig vis.

Interesseret i at læse mere?

Hvis du har lyst til at læse mere om undersøgelsen, kan du finde rapporten her.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.186 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.174 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.374 andre er allerede tilmeldt
Få mere specialpædagogik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for specialpædagogik?

Tilmeld dig på netværket og få en mail hver anden uge med alt det nyeste.

Netværket Specialpædagogik