Debat

Opgør med sammenblandingsideologien

Skoler er i færd med eller påtænker et opgør med en af den reformerte skoles største tåbeligheder. Og det har allerede, som man vel kunne forvente det, bevirket større trivsel blandt eleverne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var vist nok i 1998, at Undervisningsministeriet gav lov til, at skoler kunne forsøge sig med en samordnet indskoleling omfattende bh. klasserne 1. 2 og måske 3. klasserne. Ideen var, at de yngste elever i sammenrodet skulle hjælpes ved at se på de ældste, og at de ældste elever skulle øves i at hjælpe de yngste. Til gengæld gik det ud over lærerens undervisning. Men det så man stort på. I den sammenrodede skole betød den gedigne faglige undevisning ikke så meget mere. I stedet for valgte man at give efter for den mondæne politiske og pædagogiske forgabtthed i det størst mulige sammenrodede samvær og fællesskab. Til formålet sammentømrede man en pædagogik, der netop fremhævede det nye vanvid ved til forældres beroligelse at godtgøre at netop ved dette undervisningsnedbrydende tiltag forbedredes børnenes indlæring. Man påstod sågar, at en forskning havde godtgjort dette. Og hvad værre var.: Påstanden blev troet i og uden for skolen.

Nu er der så skoler, der ikke længere tror på løgnen. Man dropper den sammenrodede indskoling og påbegynder dermed en tilbagvenden til fortidens gyldne undervisningsforhold fra før 1993. Og det har så vist sig, at dette anslag mod udueligheden har fremmet børnenes trivsel. Dette sidste betyder så, at skolerne nu ikke længere skal udskyde væsentlige undervisningsforløb bare for at kunne prøve på at fremme en trivsel blandt børnene. En trivsel, som imidlertid har haft det med ikke at indfinde sig trods anstrengelserne.

Og det kan forhåbentlig kun betyde, at man kan begynde at overveje, om det måske ville forbedre undervisningsforholdene i skolens øvrige klasser, hvis man opgav det elevudelte sammenrod der og vendte tilbage til den gammeldags forhadte realskoles traditionelle klasseinddelinger, der måske er betingelsen for at man kan dæmpe eller helt fjerne det kaos og den larm og uro i klasserne, der tydeligvis er et resultat af sammenrodetheden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS