Det er billigt og simpelt via elevernes mobiltelefoner at logge deres bevægelser, fra de træder ind af skolens dør i morgenen.

Overvågningsundervisning: Læreren kan følge elevernes læringsprocesser

I fremtiden vil en større del af elevernes læringsproces blive synlig for læreren, forudser forsker René Boyer Christiansen. Med 'intelligente' sko kan man tjekke elevernes løbestil i idræt og via logfiler kan man tjekke, hvornår og i hvilken rækkefølge de løser opgaver.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Løber og hopper eleverne på den rigtige måde i idræt?

Almindeligvis har lærerne typisk kun adgang til de endelige resultater, der står tilbage, når eleverne har udført en opgave. Men det vil teknologien formentlig ændre ved i en ikke fjern fremtid.

Sådan lyder buddet fra René Boyer Christiansen, der er ph.d. og docent Professionshøjskolen Absalon.

Han fortæller nemlig, at der allerede i dag findes teknologier, der vil kunne gøre langt flere dele af elevernes læringsprocesser synlige for læreren.

Skolelederne i Køge skal have hjælp af data 

"Det er altid svært at forudse fremtiden, men teknologien ses allerede i mange udformninger", siger han.

"Vi har i dag teknologier, der kan logge de handlinger, vi foretager. Så det handler om at introducere det på uddannelsesområdet. I dag kan vi typisk kun se slutproduktet, men med den her teknologi, kan vi se de veje, som vi tager for at komme derhen", forklarer han.

Sko logger elevernes måde at løbe på

René Boyer Christiansen er selv uddannet folkeskolelærer, men har i 15 år forsket i, hvordan undervisere forsøger at tilrettelægge deres undervisning, så den tilgodeser elever og studerende, der lærer på forskellige måder.

Senest har han undersøgt mønstrene i, hvordan kursister løste opgaver, de blev stillet i forbindelse med et e-kursus om Åben Skole. Her kunne han blandt andet se, at logningerne i systemet tyder på, at kursister typisk har brugt en fridag til at nå igennem det meste af stoffet i stedet for at lave lidt af gangen hen over en længere periode, som kurset oprindeligt var designet til.

Data-skole: Synlig læring og feedback skal hæve niveauet i Grindsted 

Og faktisk findes teknologien allerede til at logge bevægelser og handlinger uden for computeren. Eksempelvis har René Boyer Christiansen lagt mærke til, at Adidas har lavet en sko med en indbygget computer.

Og sådan en sko kunne eksempelvis tænkes som et nyt redskab i idrætstimerne, forestiller René Boyer Christiansen sig.

"Hvis eleverne løber rundt i de sko, kunne man forestille sig, at lærerne på en form for dashboard kunne få et overblik over, om eleverne hver især løber rigtigt", siger han og nævner, at man måske også kunne sætte en computer ind i skolernes trampoliner til at følge deres hoppeteknik.

"Det er stadig læreren, der tager de didaktiske beslutninger, men beslutningerne vil kunne underbygges af nye lag indeholdende viden, man ikke tidligere har haft adgang til", siger han og uddyber.

"Når vores aktiviteter logger data, kan læreren agere didaktisk mere kvalificeret".

Eleverne kan blive fulgt fra de går ind på skolens matrikel

Fremtiden kan endda byde på, at alle elevernes aktiviteter bliver logget fra det øjeblik, eleven træder ind på skolens område.

"Man kunne sagtens forestille sig et system på skolen, som elevernes mobiltelefoner kobler sig på, der logger, hvad de laver i løbet af dagen. Det vil være en billig måde at arbejde med nye teknologier på".

Data-skole: Kæmpe dataprojekt viser store kommunale forskelle 

Men mulighederne for i langt højere grad at følge elevernes gøren og laden bringer også en række etiske spørgsmål med sig, påpeger Rene Boyer Christiansen.

"Der er risiko for, at både lærere og elever kan komme til at føle sig overvågede. Hvis al aktivitet bliver logget, så kan lederen jo eksempelvis overvåge lærernes undervisning og sige 'ja ja, jeg kan se, at der var ni, der løb dårligt i skoene, men det ser ud til, at du kun nåede at snakke med syv af dem, fordi jeg kan se, at de fik korrigeret deres måde at løbe på'"

"Så der ligger en masse etik, som vi skal forholde os til, og det er en meget vigtig dimension", siger han.

Vi bruger allerede apps, der logger vores færden

Og selvom fremtiden kan byde på langt flere data i skolen, peger Rene Boyer Christiansen på, at mange allerede bruger teknologien i hverdagen.

"Der er jo mange folk, der bruger apps i fritiden, der logger og viser, hvor mange skridt de går om dagen. Det er en datainformeret aktivitet, som vi kan reagere på - og på baggrund af tage mere kvalificerede beslutninger omkring. På samme måde som data og læringsveje kan være medvirkende til at kvalificere læreres didaktiske beslutninger".