Debat

Følelser trumfer kendsgerningerne – fakta er så kedelige!

I sidste uge havde Berlingske en leder, hvor påstanden var, at lærerne kæmper for at vende tilbage til ”de gamle betonagtige dage”. Mit indlæg blev - forventelig - ikke optaget! Lederskribentens budskab skulle jo helst ikke angribes!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man i Berlingskes leder har kunnet læse, at lærerne kæmper for at vende tilbage til ”de gamle betonagtige dage”, er det enten skrevet af uvidenhed eller mod bedrevidende. I det første tilfælde er det dårlig journalistik, i det andet bevidst manipulation. Forkert uanset hvad!

Lærerne ønsker sig netop frigjort fra den beton, som forrige regering ved lov tvang dem ned i efter lockouten i 2013. Det er fakta!

Lærerne ønsker sig ”normaliseret” mht. at få en aftalt overenskomst og ikke et diktat. I 2013 blev verbet omvendt brugt af KL som slagord i argumentationen for at indlede lockouten; lanceret - og misbrugt - af tidligere finansminister Corydon til at bilde offentligheden ind, at lærerne arbejdede på andre vilkår end danske lønmodtagere i øvrigt. Demagogien lykkedes! Mens lærerne ved lov fik dikteret deres arbejdsvilkår, der i øvrigt direkte modarbejder folkeskolereformens intentioner om en bedre skole, fik offentligheden at vide, at lærerne nu var normaliserede. Det var ikke sandt!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Man kan undre sig over, at medarbejderne hos Ryanair fik så stor sympati, da de nedlagde arbejdet, fordi selskabet ikke ville underskrive en dansk overenskomst. Selv politikerne bakkede op, og flere kommuner boykottede flyselskabet ved at forbyde deres ansatte at flyve med Ryanair.

Lærerne fortjener den samme sympati i den aktuelle kamp for at få en aftalt overenskomst på linje med alle andre medarbejdergrupper. Det er et naturligt ønske, men svært at få opfyldt, fordi KL og moderniseringsstyrelsen har brug for en syndebuk, da den skønsomme blanding af skolereform og lov 409 vedr. lærernes arbejdsvilkår har vist sig langt fra at være de vises sten. Politikernes angst for at tabe ansigt bidrager i høj grad til forhandlingernes sammenbrud og nedsmeltningen af ”den danske model”.   

KL’s daværende og nuværende kampagne mod lærerne er ren populisme baseret på emotionelle historier om lange ferier og korte arbejdsdage eller sagt på en anden måde: ”Fake news”, kort og godt: Løgn og latin! Normalt er det i hvert fald ikke, når en stor arbejdstagergruppe ikke kan få en aftale efter ”den danske model”.  Hvad er i øvrigt normalt? Arbejdsvilkår skal tilpasses arbejdet og bør derfor individualiseres alt efter arten af det arbejde, det drejer sig om.

Trumps kampagnefolk vidste, at fakta ikke virker, når man skal overbevise folk. Det vidste EU-tilhængerne i England til gengæld ikke. Trump vandt da også, og David Cameron tabte, skønt han fortalte sandheden om konsekvenserne om Brexit. Fake News giver politikerne proselytter og medierne læsere. Følelser trumfer kendsgerninger! Fakta er så kedelige!

KL og folketinget kan måske nok vinde krigen – men vinder de dermed også freden?