Debat
Fasthold kritikken af den digitale fornuft
Det vigtigtste medie for vellykket undervisning er læreren ikke IT
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I fredags havde jeg fornøjelsen af at høre Jesper Balslev ved et mindre lukket arrangement på DPU. Det kom sig af, at jeg havde kommenteret hans bog i min kronik i Berlingske torsdag den 15. marts.
https://www.b.dk/kronikker/en-ipad-og-et-smartboard-kan-ikke-noget-som-en-blyant-og-et-ternet-stykke-papir
Jeg er meget begejstret for bogen ”Kritik af den Digitale Fornuft”, og jeg håber man vil invitere Jesper Balslev ud i større fora, for vi er simpelthen nødt til få startet et kritisk debat om den måde IT anvendes i folkeskolen. Forfatteren mener, at det rigtige medie for vellykket undervisning og indlæring ikke er IT, men den engagerede lærer. Man kunne ønske sig, at den opfattelse var almindelig beslutningstagerne. Men desværre er det nok snarere sådan, at de store pædagogisk katastrofale indkøb af især smartboards og Ipads, skyldes den samme forståelse, som vil gøre lærerne til bønder på et skakbræt. Den tankegang, har sit udspring i KL og moderniseringsstyrelsen og er uhyggelig mærkbar i dette forår.
Denne debat bør ikke dø, så jeg glæder mig til Folkeskolens anmeldelse af bogen.
Læs også omtaler her:
https://www.folkeskolen.dk/603233/ingen-evidens-for-at-it-i-undervisningen-virker
https://www.folkeskolen.dk/603233/ingen-evidens-for-at-it-i-undervisningen-virker