Anmeldelse Tosprogede
0   116

Dette er ikke en anmeldelse …

Ifølge Pisa-undersøgelser klarer elever med indvandrerbaggrund sig væsentligt dårligere end etnisk danske elever. Ifølge FN’s komité mod racediskrimination, CERD, forskelsbehandler vi i Danmark elever med anden etnisk baggrund og lader dem være underrepræsenteret i de danske læreplaner. Ifølge forfatter og kultursociolog Christian Horst hænger disse to forhold tæt sammen.

På ulige fod

Fakta


Titel
På ulige fod

Forfatter
Christian Horst

Pris
400

Sider
436

Forlag
Aarhus Universitetsforlag

I den forskningsbaserede mursten af en fagbog fra Aarhus Universitets "Asterisk"-serie studerer Horst ligestilling og forskelsbehandling af børn med anden etnisk baggrund i skolen. Det gør han blandt andet ved at analysere Danmarks respons på kritikken fra FN’s CERD-komité og ved at undersøge repræsentationen af elever med anden etnisk baggrund i skolens (tidligere) faghæfter, vejledningsmateriale om undervisning af flersprogede børn og læreruddannelsens love og bekendtgørelser. Gennem disse centrale styringsdokumenter viser han blandt andet i forstemmende konklusioner, hvordan den etnisk danske elev konstrueres som den normale elev, og tilsvarende hvordan elever med anden etnisk baggrund temmelig konsekvent enten usynliggøres eller placeres i særpositioner.

Artiklen fortsætter under banneret

"På ulige fod" bevæger sig ikke ind i klasseværelset; den er teoretisk tæt med et formelt funderet fokus, men lover heller ikke andet. Bogen er fagfællebedømt på ph.d.-niveau, hvorved dens videnskabelige kvalitet er godtgjort. Jeg ville under ingen omstændigheder selv være i stand til at vurdere og bedømme bogens analyser og konklusioner, men er ikke i tvivl om hverken den akademiske lødighed eller sociologiske væsentlighed. Med sin analytiske detaljeringsgrad og det akademisk kompakte sprog er den imponerende, men også krævende. Den er for den villige læser med den faglige interesse og fordrer mere tid, end en travl hverdag ofte kan levere. – Min kunne i al fald ikke i denne omgang, men efter at have læst udvalgte kapitler og skimmet andre er jeg ikke i tvivl om, at det er en væsentlig bog, hvis eksistens jeg meget gerne vil udbrede kendskabet til. Hermed forsøgt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
602 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.