På ulige fod

Dette er ikke en anmeldelse …

Ifølge Pisa-undersøgelser klarer elever med indvandrerbaggrund sig væsentligt dårligere end etnisk danske elever. Ifølge FN’s komité mod racediskrimination, CERD, forskelsbehandler vi i Danmark elever med anden etnisk baggrund og lader dem være underrepræsenteret i de danske læreplaner. Ifølge forfatter og kultursociolog Christian Horst hænger disse to forhold tæt sammen.

I den forskningsbaserede mursten af en fagbog fra Aarhus Universitets "Asterisk"-serie studerer Horst ligestilling og forskelsbehandling af børn med anden etnisk baggrund i skolen. Det gør han blandt andet ved at analysere Danmarks respons på kritikken fra FN’s CERD-komité og ved at undersøge repræsentationen af elever med anden etnisk baggrund i skolens (tidligere) faghæfter, vejledningsmateriale om undervisning af flersprogede børn og læreruddannelsens love og bekendtgørelser. Gennem disse centrale styringsdokumenter viser han blandt andet i forstemmende konklusioner, hvordan den etnisk danske elev konstrueres som den normale elev, og tilsvarende hvordan elever med anden etnisk baggrund temmelig konsekvent enten usynliggøres eller placeres i særpositioner.

Titel: På ulige fod

Forfatter: Christian Horst

Pris: 400

Sider: 436

Forlag: Aarhus Universitetsforlag

"På ulige fod" bevæger sig ikke ind i klasseværelset; den er teoretisk tæt med et formelt funderet fokus, men lover heller ikke andet. Bogen er fagfællebedømt på ph.d.-niveau, hvorved dens videnskabelige kvalitet er godtgjort. Jeg ville under ingen omstændigheder selv være i stand til at vurdere og bedømme bogens analyser og konklusioner, men er ikke i tvivl om hverken den akademiske lødighed eller sociologiske væsentlighed. Med sin analytiske detaljeringsgrad og det akademisk kompakte sprog er den imponerende, men også krævende. Den er for den villige læser med den faglige interesse og fordrer mere tid, end en travl hverdag ofte kan levere. – Min kunne i al fald ikke i denne omgang, men efter at have læst udvalgte kapitler og skimmet andre er jeg ikke i tvivl om, at det er en væsentlig bog, hvis eksistens jeg meget gerne vil udbrede kendskabet til. Hermed forsøgt.