Debat
0   235

Ledernes snigløb på metodefriheden

Professionelt er det svært at tage Skolelederforeningen seriøst, når den som et bidrag til 360-graders-eftersynet af folkeskolen angriber lærernes metodefrihed, til fordel for at lederne skal diktere, hvilke metoder der skal undervises efter.

Artiklen fortsætter under banneret

Det kan man vist kun kalde en provokerende og foruroligende udmelding fra en afdeling af DLF.

I arbejdstidsaftalen fra 2008 lægges der op til, at lederne for alvor skal tage deres pædagogiske ledelsesansvar på sig og indgå i en tæt dialog med lærere om deres undervisning. »Ledelsen og lærerne skal løbende være i dialog om mål og resultater«, står der. I de foreløbige evalueringer af arbejdstidsaftalen efterlyser lærerne, at lederne bruger mere tid på denne dialog.

Det ville være en god begyndelse, hvis Skolelederforeningen begyndte med at imødekomme lærerne på dette punkt. Og det ville være befriende, hvis foreningen ville ytre sådanne kontroversielle synspunkter i hovedstyrelsen, hvor skoleledernes formand Anders Balle jo sidder, i stedet for som tyve om natten at angribe lærernes professionelle ret, gerne udført i dialog og samarbejde, til at finde frem til de mest velegnede undervisningsmetoder.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Vind et hotelophold

PUBLICERET - Sinatur -konkurrence 2 D2016-010501 1.0

Så er det sommer, og folkeskolen.dk har sat biografbilletter inkl. tilbehør og et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller på højkant i en sommerkonkurrence. Der kommer nye spørgsmål de næste 2 uger, så følg med og forøg dine vinderchancer.

 Tricks