Blog
2   19

Gruppedannelse: Elevernes samarbejdsvanskeligheder

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Tiden er igen inde til at danne idrætsgrupperne. Sidste år ved denne tid var mit fokus på, hvem der egentlig skal danne grupperne – lærerne eller eleverne selv? I år handler det om de elever, som vi ved får vanskeligheder ved at bidrage konstruktivt til samarbejdet i grupperne. Hvilken gruppe skal de i? Skal de overhovedet i en gruppe?

Foto: Pixabay/google.com

 

Artiklen fortsætter under banneret

I en lukket gruppe på de sociale medier kom der i forgårs følgende opslag:

Kære idrætslærere

Gruppedannelse med henblik på idrætsprøven – hvordan gør I?

Tidligere har jeg dannet grupperne dels ud fra elevernes ønskelister og dels ud fra en dagsorden om at fordele fagligt stærke og svage og danne grupper så vidt muligt med styrker inden for hvert indholdsområde.

I år har jeg et par elever i klassen, som absolut intet bidrager med i en gruppe, da de har nogle sociale og personlige udfordringer. Det vil kun være en belastning for en gruppe at få dem med. Så nu er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg griber det an i år.

                                                              (Tak for tilladelse til at bruge opslaget, LC)

 

I går fik mine elever deres grupper. De var dannet af mig efter ønske fra eleverne selv. Eleverne udfyldte en seddel med et tal fra 1-10 i forhold til, hvor meget energi/engagement de vil lægge i prøven. Ikke hvor gode/dygtige de selv føler, de er – men udelukkende ud fra, hvor meget tid de vil bruge på prøven. For mig kan eleverne komme rigtig langt med energi, engagement og samarbejde. Jeg er med på, at kvalitet og færdigheder også er en del af bedømmelsen, men de andre elementer kommer forud i opstartsfasen.

 

Hvordan skal grupperne deles?

Alle elever skal have muligheden for at gå op til idrætsprøven – og jeg ved, at rigtig mange elever har empati og er overbærende med rigtig mange aspekter, så gruppedannelserne kan lykkes – men hvor går grænsen?

Skal de andre elever trækkes med lavt energiniveau eller store komplikationer i samarbejdet, når enkelte elever ikke er parate til at lægge energi i projektet? Eller er der her vi kan bruge det kort (i samarbejde med skolelederen), at det for alle parter vil være den bedste løsning, hvis eleven skal gå op alene?

Hvilke erfaringer har I andre gjort jer med gruppedannelse, når det indebærer udfordrede eller ikke parate elever?

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.293 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om idræt

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for idræt?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det vigtigste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.