Blog
7   16

Det er absurd, at vi lever i et samfund stærkt præget af en digitalisering, som vi ikke forstår

Abonner på nyt om Alinea i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi hedder Lauritz Christian Holme og Mads Villum Nielsen. Vi er gymnasieelever på Allerød Gymnasium og så har vi udgivet en undervisningsbog om kodning på Forlaget Alinea.

Vi er to ex-folkeskoleelever på 17 år, som nu begge går på Allerød Gymnasium i 1.g. I denne uge er det os, der skriver Alineas blog her på Folkeskolen.dk.

Vi har en stor interesse for programmering og har i en del år brugt vores fritid på at udforske og lære om den verden af muligheder, som programmering tilbyder. Gennem vores skolegang har vi lavet mange sjove computerprogrammer. Det foregik dog uden for skoletiden, og vi havde egentlig aldrig tænkt over, hvad programmering kunne åbne op for i undervisningen, før vi stod midt i en matematikkonkurrence i 8. klasse.

I konkurrencen blev vi stillet over for matematikopgaver, der krævede en problemorienteret arbejdsproces. Vi løste opgaverne på traditionel vis, indtil vi nåede til opgave 8. Da vi læste opgavebeskrivelsen, slog det os, at den bedste måde at løse opgaven på var med et program, og vi udviklede derfor vores eget program, der løste opgaven, mens vores klassekammerater sad slavisk og afprøvede en masse forskellige gæt.

Efterfølgende begyndte vi aktivt at inddrage programmering i undervisningen, så snart vi så en mulighed for det. Da vi så senere i 9. klasse skulle lave en projektopgave, var det naturligt for os at fokusere på behovet for digital dannelse og inddragelse af programmering i folkeskolen. Vi fik god respons på vores projekt og blev opfordret til at gå videre med det. Vi kontaktede Alinea, og i dag kan vi med et smil på læben kalde os forfattere til en undervisningsbog, der skal lære elever i 7-9. klasse at programmere.

 

Alle elever bør kende til programmering som en del af deres almene dannelse Med bogen håber vi at kunne bidrage til, at vi i undervisningen i grundskolen for alvor kommer i gang med at arbejde med programmering. Vi har, gennem vores forløb, mødt den kritik, at programmering i undervisningen blot er en modetendens, og at der ikke er en langsigtet holdbarhed i at arbejde med det. Det har fået os til at tænke over, hvad der egentlig skal til, for at et emne inkorporeres i undervisningen i vores uddannelsessystem. Vi mener, at et emne bør indgå som en del af den almene læring, når det har en essentiel indflydelse på vores samfund og vores måde at leve i og forstå verden omkring os. Teknologi, digitalisering og programmering udgør i stadig større grad fundamentet for udvikling af nye processer og produkter i vores hverdag. Lige fra du starter opvaskemaskinen, stiller dig ind i en elevator, til du tjekker ind med dit rejsekort.

Vi mener ikke, at alle elever skal være uddannede programmører, men vi mener, at alle elever bør stifte bekendtskab med programmering som en vigtig del af fremtidens almene dannelse.

Teknologi har en stadig voksende indvirkning på vores verden, og virkeligheden er, at vi er storforbrugere af digitale produkter og processer, som vi ikke forstår os på. Denne uvidenhed medfører ikke kun en manglende kritisk sans som bruger, men også en sårbarhed over for potentiel manipulation fra udbydere af produkter, som fortæller os, at vi bør købe den nye, ‘bedre’ mobil, fordi den er 150 procent hurtigere end den fra sidste år. Kort sagt svækkes vores forståelse for den verden, vi lever i.

 

Det er for os en absurd tanke, at vi lever i et samfund stærkt præget af en digitalisering, som vi ikke forstår.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.686 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.562 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.543 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
173 andre er allerede tilmeldt