Uddannelsesordfører Jakob Mark (SF) og undervisningsminister Merete Riisager (LA) deltog i dag i åbent samråd omkring lærermangel.

Samråd i dag: Vi kommer til at mangle lærere indtil 2022

Sådan lød det i dag, da Annette Lind (S) havde kaldt til samråd omkring stigende lærermangel på de danske folkeskoler. Ifølge Undervisningsminister Merete Riisager er der ikke tale om lærerflugt, men øget mobilitet mellem undervisningsområderne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2013 var andelen af ikke-uddannede undervisere i folkeskolen på omkring 12 procent. I 2015 var den steget til knap 16 procent. Dette var den helt store bekymring blandt oppositionen ved dagens samråd. Denne bekymring deler Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V), der dog stadig peger på at der bliver gjort meget fra regeringens side for at afhjælpe problemet. Han nævnte til samrådet blandt andet den nye læreruddannelse fra 2013, hvor karaktergennemsnittet er steget med 0,7 i forhold til den gamle læreruddannelse, hvilket er en udvikling han ser som positiv.

"Det vigtige ved den nye læreruddannelse er blandt andet, at ansøgerne skal have et karaktergennemsnit på 7, da det sikrer fagligt dygtige lærerstuderende. Det er rigtigt, at der skete et fald i optagelsen lige bagefter, men i 2016 og 2017 var antallet af optagne steget igen. Det samlede årlige optag er lige nu faktisk på 3.400", siger Uddannelses- og forskningsministeren. 

Tænketank: Kun i en enkelt landsdel har ni ud af ti lærere en læreruddannelse

Søren Pind refererer videre til en nyere analyse fra Kommunernes Landsforening som viser, at grundet et faldende elevtal på folkeskolerne og et større udbud af lærere, vil manglen på lærere blive udlignet med tiden. Det generelle lærerunderskud vil dog vare frem til 2022. Jacob Mark (SF), som er Undervisningsordfører og Uddannelses- og forskningsordfører for Socialistisk Folkeparti, mener, at dette er folkeskolens største udfordring i øjeblikket. 

Rigsrevisionen: Hver 10. lærer i skolen har højst en studentereksamen

 

Ting tager tid

Ifølge Søren Pind tager ting tid, og regeringen har allerede på flere måder sat ind på de nuværende problemer omkring lærermangel. Han nævner forsøget med fire læreruddannelser i landet, henholdsvis Holstebro, Fredericia, Helsingør og Randers, hvor de lærerstuderende skal gennemføre en del af deres uddannelse i en af byerne, der i dag ikke har en læreruddannelse, for at skabe en lokal tilknytning til de folkeskoler, der ligger i kommunen.

"Forsøget skal øge forsyningen af lærere på folkeskolerne, siger Søren Pind"

Statsrevisor-kritik: For mange vikarer og for mange dispensationer fra den lange skoledag

 

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) fortæller at den nye naturvidenskabsstrategi, der blev lanceret i dag også kan ses som et led i at afhjælpe problemet med lærermangel. Naturvidenskabsstrategien har blandt andet til formål, at styrke interessen for naturfagene med henblik på at elever med interesse og stærke kompetencer for naturfagene søger mod læreruddannelsen. Derudover mener undervisningsministeren, at kommunerne også bærer en væsentlig rolle, når de rekrutterer nye underviserer til folkeskolen:

"Det er vigtigt for mig at understrege, at det er kommunernes opgave at ansætte undervisere med rette kompetencer. De skal arbejde strategisk og målrettet ved at arbejde med de kommunale kompetenceplaner og gennem den strategiske rekrutteringsindsats. Derfor vil Undervisningsministeriet stille et prognoseværktøj til rådighed til kommuner og skoler, som de kan anvende i arbejdet med fagfordeling og rekruttering af lærere med rette kompetencer", siger undervisningsministeren, som ikke kommer nærmere ind på det nye værktøj.

 

  

Powered by Labrador CMS