Blog
0   110

Autoriteten smuldrer - lov 410

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Står på sidste dagen af Læringsfestivalen og hører, at vi er blevet lockouttet. En folkeskole i knæ er endnu en gang blevet ydmyget.

Vores autoritet smuldrer og vores professionalisme er ikke en del af ligningen. Man står midt mellem alle undervisningsmaterialerne og mulighederne i Bella Centret og mærker afmagten. Man går fra kæmpe motivation og lyst til undervisningen til en følelse af, at det hele er ligegyldigt. En af udstillerne fik mig til at tænke på arbejdshukommelse, og jeg kom i tanke om flere elever, hvor det ville være gavnligt med større fokus på netop det tema. Der er en gruppe elever, der er udfordret på arbejdshukommelsen, og de er ekstra udfordret i matematiktimerne, og vi kan gøre noget ved det. Men lige nu fylder det strejke og lockout mere i mit hovede end nye tiltage i undervisningen. Det føles helt forkert.

Reformen

Artiklen fortsætter under banneret

Reformen lovede påvores vegne eleverne bevægelse i undervisningen - det er bare ikke altid muligt. Det fungerer for nogen, men det fungerer ikke for mig, jeg er mere optaget af teknologi i matematikundervisningen end jeg er af, at eleverne løber op og ned ad trapperne for at træne en færdighed. Nogen havde travlt på vores vegne at love indsatser, som vi blev gidslet med. Vi kæmper dagligt med reformens udfordringer, og jeg føler at reformtiltag planlagt bag et skrivebord underminerer min autoritet og integritet. Folkeskolen er i knæ.

Fremtiden

jeg frygter fremtiden og det lovindgreb, der afslutter lockoutten, og tænker, at det er et kæmpe demokratisk problem, at man overhovedet kan gøre brug af lockout. Vores autoritet er undergravet, og vi bliver banket på plads igen. Vi møder op på skolen og kæmper for at indhente det forsømte for elevernes skyld. Jeg er sikker på, at der er kollegaer, der ikke vender tilbage til skolen, for nu er det nok. Hvem orker være offentlig ansat?

Lov 410

Lad os ikke håbe at lov 410 lover eleverne og forældrene ydelser, som det ikke er muligt for os at levere, for det vil bare trække folkeskolen endnu længere ned i sumpen. Giv nu lærerne ordentlige muligheder for at udøve deres profession, hør på os og lav en aftale, som er til gavn for skolen og elevernes læring. Vi vil bare gerne passe vores arbejde.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.372 andre er allerede tilmeldt
SOMMERKONKURRENCE

Tilmeld dig et eller flere af nyhedsbrevene fra Folkeskolens faglige netværk og deltag i lodtrækningen om et ophold for to med ALT betalt. 

Vinderen trækkes d. 25. juni.

Sinatur -konkurrence .1png

Tilmeld dig her